Vad vi åt till middag: vecka 2

Hjälp vilka goda middagar vi har ätit den här veckan! Förra söndagen satte jag mig ner och botaniserade bland spännande recept från olika bloggar som jag sparat, sen planerade jag och skrev handlingslistor. Jag ska verkligen försöka planera matlagningen mer så här, det är så skönt att veta vad man ska laga och ha allt hemma istället för att gå hungrig i affären och komma ut med några kilo ost och pasta.

saffranspilaff

Först ut på söndagen var en rätt inspirerad av Grönsakspaellan hos Det Gröna Skafferiet. Jag hade dock inte så mycket saffran visade det sig, så den gula färgen kommer mest från gurkmeja. Jag la också till lite parmesan i receptet, och bytte ut korven mot stekt halloumi vilket blev väldigt gott.

På måndagen blev det Pasta med grönkål och karamelliserad lök från Våra oköttsliga lustar. Fantastiskt gott och den rökiga löken var verkligen det ultimata tillbehöret. Ni får titta på de fina originalbilderna för jag glömde fota det hela.

veckans middagar 002

I tisdags blev det de här minipajerna med färdigköpt smördeg och rostad pumpa och resterna av den karamelliserade löken. Receptet kommer från Seven Spoons men jag gjorde mina fyrkantiga och la till fetaost och lite riven halloumi. Mycket smaskigt, och smördeg blir ju precis som det låter löjligt smörigt och gott. Vill man ha ett nyttigare alternativ går det säkert bra att göra sin egen pajdeg, kanske med grovt mjöl eller kesella.

På onsdagen lagade Peter god fisk (som vi ju äter ibland) med soltorkade tomater, curry, paprika och gräddsås.

veckans middagar 005

I torsdags åt vi en fantastiskt god gryta med marockanska influenser, recept kommer från Simple Bites. Det skulle egentligen kokas i en gryta speciellt för långkok, men jag lät det puttra i en djup stekpanna i sådär 1 timme och det blev väldigt gott det med. Basen är tomatsås med palsternacka och bönor (originalreceptet säger kikärtor men jag hittade inte mina) och så kummin och torkad koriander som ger en spännande smakbrytning. Dessutom var det torkade aprikoser med som fick koka så att de blev alldeles mjuka och smälte i munnen. Jag har inte trott att jag gillar torkad frukt i mat men det här var riktigt fint. Det är också äppeljuice i receptet, vilket ger ännu mer sötma. Dock tyckte jag att det blev lite väl sött med 2 deciliter juice som det stod i receptet så nästa gång tar jag nog bara hälften.

sötpotatisrösti och tofu

Veckan avslutades med ett hopkok av några olika recept. Jag som älskar sötpotatis och rösti blev till mig när jag hittade det här receptet på just något sådant hos Sassy Radish. Hon kallar dem för Latkes, vilket tydligen är en traditionell judisk rätt som ofta äts under Chanukka. Då fick jag lära mig det också. Det är nog bland det godaste jag har ätit på länge, och då har jag ätit mycket jag tyckt var gott under veckan! Rösti kan vara svårt att få helt genomstekta tycker jag, de blir nästan brända på ytan men halvrå inuti. De här sötpotatis och morotsvarianterna behövde jag inte steka särskilt länge alls, och de blev mjuka och gudomliga. Det blev väldigt gott med garam masalakrydda och lite extra curry som kryddning också.

Till det gjorde vi svartpepparstekt tofu efter recept av Mattias på Bake my day, eller rättare sagt hans sidoblogg Vegoriket. En jäkligt fin blogg för övrigt med mycket gott man vill laga. Jag har till viss del delat Mattias skepsis till tofu innan, och haft svårt för den där tofusmaken som tränger igenom det mesta. Det gjorde den inte här kan jag säga, och då fick min version ändå bli utan vitlök som visade sig vara slut. Väldigt gott och knaprigt.

Det blev också en vintersallad med rödkål, vitkål och grönkål, och någon typ av salsa med soltorkade tomater, paprika och chili.

Ja det var vår vecka i middagar. Jag är rätt nöjd med att jag lyckades laga mycket med grönsaker som är i säsong. Det enda jag saknade var rödbetor, men det får jag ta igen nästa vecka. Nu är det dags att sätta sig och planera middagarna för den. Följ mig gärna på Pinterest om ni vill se var jag hämtar min inspiration.

Kommentera

