Miniomeletter, deviled eggs och vikten av ekologiska ägg

hönor på pinne

Vi svenskar är verkligen galna i ägg på påsk. Sammanlagt trycker vi i oss 2 ton ägg under påskveckan, och bara på påskafton äter vi som befolkning 60 kilo ägg*.

Antagligen hör traditionen med att äga ägg ihop med att våren, ungefär runt påsk, är den tid på året då hönor naturligt värper som mest. Det blev mycket ägg att äta upp under kort tid ute på gårdarna, så då passade det att göra äggen till ett stående inslag på påskbordet. Sen finns det även flera olika religiösa kopplingar till ägg vid påsk, både inom kristendomen och judendomen.

Efter att ha undvikit ägg i flera år, framförallt av djuretiska skäl, så använder jag dem idag ganska mycket i mat och bakning. Men jag har väldigt svårt att köpa något annat än ekologiska ägg, och bra är väl det. Djurhållningen hos storskaliga ekologiska äggbönder är kanske inte alltid optimal, det är fortfarande många hönor på relativt liten yta, och hönorna manipuleras att värpa mycket ägg året runt, vilket gör deras kroppar utslitna i förtid. Men det känns ändå så mycket bättre än hos de konventionella äggbönderna där hönorna bor trångt och bara får gå fritt på betonggolv. Burhöns, där hönorna sitter i burar lika stora som dem själva är i stort sett helt borttaget i Sverige, och många butikskedjor har efter konsumentpåtryckningar slutat sälja ägg från burhöns. Köper du däremot ägg från andra länder finns det inga sådana garantier.

Hönor som värper ekologiska ägg går fritt inne och på sommaren oftast ute, och de är färre hönor per kvadratmeter. Det finns också regler att de ska kunna picka i marken och ha reden att värpa i. Fodret är en av de viktigaste skillnaderna när det kommer till ekologiska ägg. Hönorna får inget foder med genmodifierade grödor, utan det ska vara ekologiskt odlat. Allt det här lärde jag mig när jag förra året skrev en artikel om äggätande för Skånes Fria tidning. Jag pratade med en person från Djurens rätt om äggindustrin, och besökte en ekologisk äggbonde utanför Malmö. Att se hönorna som gick och sprätte och pickade och verkade må rätt så bra fick mig att känna att ekologiska ägg är ett ganska enkelt val, och värt de extra kronorna det kostar. Ännu bättre är det såklart om du kan ha hönor själv, eller köpa ägg direkt av någon som har ett par hönor.

*Källa Svenska Ägg

omeletter i formar

omeletter på tallrik

I väntan på att de inhemska grönsakerna ska gå att skörda så tar jag fasta på det här med ägg i påsk, och försöker hitta på nya små rätter. Lite grönt och fräscht, som ärtskott och avokado får vara med och våra till det hela. Små portionsomeletter gräddade i ugnen är ett fint inslag på påskbuffén, och går att smaksätta med lite vad som helst. Jag gjorde mina ganska matiga med fetaost, cocktailtomater och pesto.

Miniomeletter i ugn

4-5 omeletter

2 ekologiska ägg

1/2 dl mjölk

salt och peppar

100 gram fetaost

4 cocktailtomater

2 msk pesto

några spenatblad

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg, mjölk och salt och peppar. Smula ner fetaosten, rör ner pesto, halvera tomaterna och blanda i dem tillsammans med spenatbladen.

Fördela äggsmeten i stora muffinsformar i silikon eller papper. Grädda på ugnsgallret i 15-20 minuter, tills omeletterna har blivit fasta och höga och fått lite färg på toppen. Servera gärna med färska ärtskott, avokado och en skiva rökt lax om du äter det.

ägghalvor

En lite annorlunda variant av våra fyllda ägghalvor hittade jag på bloggen Simple bites som inspirerats till dem under en resa till Mexico. Den lena men samtidigt syrliga avokadokrämen ger en bra kontrast till dem ganska neutrala äggen.  Att blanda i chili eller tabasco kom jag på i efterhand, men jag tror att det kan ge lite extra sting som passar bra.

”Deviled eggs” med gucamole

2 ägg

1 avokado

2 msk creme fraice

saften från 1/2 lime

salt och peppar

(lite torkad chili eller en skvätt tabasco)

persilja, salt och peppar till garnering

Koka äggen i ca 10 minuter tills de är hårdkokta. Låt svalna.

Mosa ihop avokado, creme fraice, lime och kryddor. Skala äggen och dela på mitten på längden. Ta ut gulan och mosa den. Blanda ihop med avokadokrämen och rör så att allt blir slätt. Klicka eller spritsa ut krämen i hålen i ägghalvorna. Strö över persilja, salt och peppar.

ägghalvor på tallrik

Lämna en kommentar