Linsfalafel med kryddig tomatsås och bulgur

Falafel är kanske lite att ta i, men det är ändå vad jag tycker att det här experimentet blev mest likt. Jag hade först tänkt att göra tjusiga linsbollar med citronpesto från Sprouted Kitchen men mycket hände som ändrade det. Först hittade jag ingen ricottaost i affären där jag handlade idag. Jag tänkte att det borde gå lika bra med min älskingsfärskost Puck, en färskost som går att hitta i nästan alla butiker som har arabisk mat. Den är verkligen krämig och len och har en så mjuk smak. Jag kan stå och äta stora klickar direkt med fingret i burken, mycket farligt.

Sen när jag kom hem så insåg jag att jag inte hade ägg, utan skulle få göra en vegansk version av bollarna, fast det blev det ju inte heller eftersom det var färskost i (det går säkert att göra bra helveganska bollar också, kanske med blötlagda linfrön för att binda). När jag hade kommit så långt i ändringarna bestämde jag mig för att skita i originalreceptet helt och improvisera utifrån det jag lärt mig om att steka biffar (genom många mindre lyckade försök). Det blev att jag mixade havregryn med linser och färskost, för att göra konsistensen tjock nog att steka. Sedan smaksatte jag med vitlök, salt och en arabisk krydda som heter kibby. Det är en blandning av gurkmeja, svartpeppar, kanel, kardemumma, nejlika och saffran. Har ni inte kibby går det bra att ta alla, eller några av de kryddorna. Garam Masala skulle nog också vara gott. Jag hade i lite persilja också, för det brukar alltid ge en extra dimension.

Jag bestämde mig för att steka bollarna i stekpannan, mest för att jag var hungrig och inte orkade vänta på att ugnen skulle värmas upp och bollarna gräddas. I Sprouted kitchenreceptet gräddas de i ugnen, så det funkar säkert bra det med. Men det var stekta med ganska mycket rapsolja i pannan som de fick den där falafelkänslan. Lite lösa blev det, ett tips är nog att låta smeten stå och svälla ett tag så att havregrynen drar åt sig en del vätska. Men det blev väldigt goda, och fick en fin krispig yta. Utseendemässigt så är det nog de biffar som mest liknar köttfärs som jag har gjort. De skulle nog funka bra att bjuda en inbiten köttätare på alltså.

Till bollarna gjorde jag en kryddig tomatsås med rotfrukter, aubergine och paprika smaksatt med chili och indisk tandorikrydda, och så bulgur på sidan. Det passade fint ihop.

Linsfalafel med kryddig tomatsås och bulgur

4 dl gröna linser (kokta)

2 dl havregryn

1 dl Puck färskost eller ricottaost

1 vitlöksklyfta

ca 1 tsk Kibbykrydda, eller blandade kryddor efter smak

ca 1 tsk färsk eller fryst persilja

lite citronsaft

salt

peppar

Mixa linser och havregryn i en matberedare. Blanda ner riven vitlök, färskost, kryddor, persilja och citronsaft och mixa lite till. Är smeten för lös tillsätt mer havregryn. Låt gärna smeten stå och dra i kylen en stund.

Värm olja i en panna, täck botten ordentligt. Forma bollar och stek i stekpannan tills de har fått fin stekyta på båda sidor. Platta till bollarna så att de blir genomstekta, om de inte är tillräckligt fasta för att rulla.
Tomatsås

1 burk krossade tomater

1/2 aubergin

1 morot

1/2 fänkål

1/2 röd paprika

1 palsternacka

1 bit purjolök

1 vitlöksklyfta

1 nypa torkad eller färsk chili

några stänk kanel

paprikakrydda efter smak

tandorikrydda efter smak

salt och peppar

Stek först purjolök, fänkål och riven vitlök tills det får färg. Lägg i skivad aubergine och stek tills den börjar mjuka. Tillsätt morot, palsternacka, paprika och chili och stek tills allt är nästan helt mjukt. Häll i tomatsåsen och smaka av med resten av kryddorna. Låt puttra ca 10  minuter.

Servera med linsfalafeln, bulgur och gärna en klick matlagningsyoghurt om du vill dämpa hettan lite.

 

 

Kommentera

