Vegetariska tapas!

Det blev spontantapas till middag ikväll! Jag hade en sån där eftermiddag när jag inte hade nån inspiration för vad jag skulle laga till middag och kände mig inte sugen på nått. Så hittade jag att det är ostkakans dag idag, genom Mattias på Bake my day. ”Hmm, ostkaka kanske jag skulle göra, det var evigheter sen jag åt och jag har aldrig bakat det”, tänkte jag. Så hade jag bestämt efterrätt innan själva middagen. Nu behövde jag nått ganska lätt som gjorde att vi orkade ostkaka efteråt. Så började jag tänka på tapas, alla olika goda vegetariska varianter som finns. Ett litet sug började surra i magen och plötsligt kändes det kul att åka och handla mat!

Jag lagade champinjoner med vitlök, persilja och parmesan i ugnen, linssallad med tomat och avokado bland annat, ölpanerad aubergine och pumpa och fylld zucchini med soltorkade tomater och valnötter (det som blev minst gott) och stekta ostfyllda tortillas (godaste!) Det är verkligen bra med smårätter som går ganska fort att göra, men smakar massor och mättar bra.

Ölpanerad aubergine

Jag lärde mig om det här receptet av en kompis som brukar göra stekt abubergine doppad i en frityrsmet med öl. Först tyckte jag att det lät konstigt med öl och bakpulver och inget ägg, men det blir verkligen frasigt och gott. Det exakta receptet har jag tagit härifrån.

4 portioner

1 aubergine
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 dl kallt öl
5 msk olivolja
(salt)
Skiva auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Blanda mjöl och bakpulver och vispa i ölen lite i taget. Vänd aubergineskivorna i frityrsmeten. Hetta upp oljan i en stekpanna och stek på båda sidorna tills de har fått en gyllene yta och auberginen känns mjuk. Salta eventuellt lite under stekningen.
Vitlöksstekta champinjoner
Den här rätten gjorde jag på en höft utan några mått. Ungefär såhär gjorde jag:
Blanda färska champinjoner, så mycket du vill  ha med 1 pressad vitlöksklyfta, persilja efter smak, lite parmesanost och några stänk olivolja i en ugnsfast form. Stek i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter, eller tills champinjonerna känns mjuka och har fått färg.

Oststekta tortillas

Väldigt enkelt och väldigt gott, lite som en texmexpizza. Jag har stött på den här rätten förut men inte utgått från något konkret recept när jag gjorde det idag.

Bred ett tunt lager salsasås på ett par tortillabröd. Strö över lite majskorn och avsluta med ett ganska tjockt lager riven ost. Stek i stekpanna i olja i några minuter på varje sida, tills brödet har fått färg och osten har smält. Ät varma!

Ostkakan då? Jag hittade ett recept på ICA: hemsida, på ostkaka med mandel och citron. Jag bytte bara ut färskosten mot keso för jag gillar när det är lite klumpar i ostkakan. Det blev kanske lite väl mycket tuggmotstånd med all mandel, men det blev väldans gott ändå, med färska hallon och granatäpple och gräddmjölk. Det hela toppades av några engelska öl och Zlatan som gjorde fyra mål. En bra kväll!

Kommentera

