Ischoklad och Köpenhamnguide

Så här ser det oftast ut när jag jobbar hemmifrån. Papper överallt och inte så mycket ordning, men på något sätt trivs jag bäst så. Igår behövde jag skriva ihop en guide över Köpenhamn men jag var så himla trött så det kändes som det enda sättet att klara mig igenom det var med mycket choklad. Det fick bli julgodispremiär med den här väldigt enkla och faktiskt ganska nyttiga ischokladen med kokosolja och röda vinbär. Det blir sådär isigt lena och smälter i munnen på en, och vinbären exploderar liksom med sin saftighet och syrlighet. Kokosflingorna ger lite av en krispighet. Jag gjorde dem med hallon förra året och det blev nog nästan ännu godare. Det går såklart bra att använda de bär man tycker är godast och har hemma, eller bara smaksätta med kryddor eller nötter.

Jag hittade Marabous nya bakchoklad med 70% kakao i affären för ett tag sen, och tänkte att det är kul att testa. Annars brukar jag använda vanlig mörk choklad med hög kakaohalt när jag gör praliner och godis, blockchoklad har jag helt tröttnat på smaken av. Den här var helt ok, men jag tror att deras vanliga mörka choklad där man får dubbelt så stor kaka för samma pris är vad jag kommer hålla mig till.

Jag slängde ihop godiset och när de äntligen hade stelnat i kylen åt jag säkert tio stycken på en gång. Sen mådde jag lite illa. Jag blev inte så värst mycket piggare, men artikeln blev klar i alla fall. Håll utkik efter den de närmaste dagarna på slöjdsajten Zickermans Värld.

Ischoklad med röda vinbär

100 gram mörk choklad

ca 3 msk kokosolja (inte kokosfett)

1 handfull röda vinbär

(1 tsk florsocker)

2 msk kokosflingor

Smält choklad och kokosolja i vattenbad. rör ihop och blanda ner det mesta av kokosflingorna. Häll upp chokladsmeten i små formar. Blanda  eventuellt florsockret med vinbär och pluppa ner bären i formarna. Strö över de sista kokosflingorna. Låt stelna i kylen i minst 1 timme.

Kommentera

