Adventskalender: Lucka 1

kardemummakaka och kalender 006

Första december, tjoho! Jag måste bara börja med att visa upp den jättestora paketadventskalendern jag har pysslat ihop. Det var Peter som ville ha en kalender med ett paket för varje dag, när jag var liten hade vi aldrig det och jag kan inte minnas att jag längtat efter det heller. Men nu vid 31 års ålder är jag såld! Det är jättemysigt att titta på den proppfulla kalendern på kvällen innan man somnar, och sen få börja dagen med en gemensam liten paketöppning. Det är som att varje dag blir en minijulafton. Jag är lite kluven till det här med att köpa en massa grejer på julen egentligen,men  jag gillar att hitta roliga saker till andra  (och att få grejer också kan jag erkänna) men samtidigt finns det andra värden än de materiella och allt det där. Vi har försökt att hålla oss till småsaker och godis för kalendern så att det inte ska bli för dyrt.

Själva kalendern gjorde jag av en gammal ärvd julduk, och sydde på fickor i olika tyger som jag tyckte kändes juliga. Jag broderade siffrorna i kedjestygn, men det går såklart även bra att stämpla dem, skriva med textilpenna eller klistra fast filtsiffror.

kardemummakaka och kalender 010

Nu till den virtuella kalendern: Den första luckan här på bloggen rymmer en kardemummakaka med persimon. När jag var i Köpenhamn häromdagen, för att skriva en guide till Zickermans värld så åt jag en så himla god apelsin -och kardemummamuffins. Jag ville försöka göra något liknande här hemma, men så hittade jag billiga persimoner, som visst är i säsong nu också, och tänkte att det borde funka bra det med. Kakan smakar mest kardemumma, vilket ju är fantastiskt gott bara det i alla lägen. Det finns en lite fruktighet i den som passar väldigt bra, och persimonen gör att den blir saftig och håller ihop bättre än vad mina kardemummakakor brukar göra. Kakan innehåller inga ägg, men blir väldigt fluffig och fin. Ett bra recept att ha som grund för veganska kakor alltså, bara att byta ut smaksättningen. Receptet kommer ursprungligen från Therésia Erneborgs Söta Saker, men jag har gjort en del ändringar och ”förnyttningar”.

kardemummakaka och kalender 004

Kardemummakaka med persimon

3 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

2 1/2 tsk bakpulver

2 tsk nystött kardemumma

1 dl socker

1 dl mjölk

1 dl rapsolja

1-2 mogna persimoner

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser, och rör därefter ner olja och mjölk. Skrapa ur fruktköttet ur en persimon och mosa det så fint det går. Plocka eventuellt bort de geleiga bitarna som brukar finnas. Blanda allt väl.

Smörj en springform eller en rund form och strö med riven kokos eller ströbröd. Skiva den andra persimonen och lägg i botten på formen. Häll över smeten och grädda i 35-40 minuter. Låt svalna och själp upp på ett fat. Strö eventuellt lite florsocker över.

 

 

Kommentera

