Adventskalender: Lucka 6

chai 004

Det är vitt utanför fönstret, det är snöfall i motvind när man cyklar och kalla fingrar och glipande halsduk. När jag är ute så får jag verkligen påminna mig själv om att det är mysigt och fint med riktig vinter, och att jag inte ska lägga mina sista pengar på att åka till Kastrup och köpa första bästa biljett till varmare breddgrader. Men när jag är inne är det bara mysigt, punkt. Då kan jag titta ut på snön som lyser upp världen, tända julstjärnor och ljus och krypa upp i soffan med en virkning. Och frossa i massa varmt att dricka.

Dagens lucka bjuder på hemmagjort chaite, en kryddig, lagom söt blandning att kura ihop med tillsammans med lussebullar eller knäck. Chailatte är en av mina guilty pleasures. När jag tycker att jag ska få unna mig nått går jag inte på Barista eller Waynes och allt vad de heter och köper en chailatte med sojamjölk. Fast ofta blir jag besviken, för de är för söta. Många kaffekedjor använder den ultrasöta sirapen eller färdigblandade pulvret för sina chailatte, och då smakar det vara socker med lite kryddor. Nej då måste det vara bättre att blanda själv. Fast när jag var inne i tebutiken Pappa och Eshans te här i Malmö så sa mannen bakom disken att han inte rådde mig att göra min egen teblandning. Det var så dyrt och onödigt, kryddorna kostade jättemycket och så vidare. Det var ju snällt och ärligt av honom, men jag hade inte tänkt att köpa kryddor från dem, utan använda sådant jag redan hade hemma. Så jag envisades och fick köpa ett hekto Assam CTT, ett neutralt svart te som passar just för chai.

Jag blandade teet med kanelstänger, torkad ingefära och torkade äppelskivor. Det går såklart att lägga till andra kryddor som man gillar också, som till exempel kardemummakapslar, kryddnejlikor eller stjärnanis. Det är roligt att blanda sitt egna te, och det blir en kul julklapp, kanske till teälskaren som du vill ge något unikt. Det behöver såklart inte vara chaite, utan du kan smaksätta ditt te med i stort sett vad som helst. Torkade citrusskal, rosenblad, nypon, torkade bär, chili eller andra kryddor. Det vore kul att få tips! Och om någon vet ett ställe som blandar den perfekta, lagom söta chailatten får ni gärna tala om det också.

Chaite

1 hg svart neutralt te, t ex Assam

2 kanelstänger

2 bitar torkad ingefära

1 näve torkade äppelskivor

Välj ut en fin burk eller påse och häll över teet där. Krossa kanelstängerna och den torkade ingefäran med mortel. Klipp äppelskivorna i små bitar. Lägg över allt i burken och blanda. Sätt gärna på en fin etikett där det står att det är dit egna te, och hur det ska tillredas.

Koka chaite:

Det bästa sättet för att få ut så mycket smak som möjligt ur kryddorna är att koka upp vatten tillsammans med tebladen och kryddorna. Koka bara någon minut, teet blir starkt ganska fort. Sila bort teet och kryddorna och fyll ett glas ungefär till hälften med te (chai blir bäst i glas tycker jag). Värm mjölk i en kastrull.  Det finns speciellt lattemjölk i affärena som blir skummig och god, för veganskt alternativ är sojamjölk bäst. Vispa mjölken så att den får ordentligt med skum. Häll så att du fyller glaset. Krydda eventuellt med malen kanel och kardemumma, och smaksätt med honung eller socker så mycket du vill.

burk med chaite

2 responses to “Adventskalender: Lucka 6

Kommentera

