Adventskalender: Lucka 9

flädersaft 007

Glad andra advent! Kylan fortsätter hålla sitt grepp över landet, och här i Malmö laddar vi för snöstormen de har utlovat idag. Bästa dagen att hålla sig inne, fika och pyssla och dricka varmt alltså. Dagens lucka rymmer en varm flädersaft med kryddor. Idén kommer helt enkelt från att jag har några bortglömda flaskor flädersaft i frysen och ville rensa ut för att få plats för julbaket.Jag hade tänkt kalla den för fläderglögg, men jag insåg när jag smakade på den att det fortfarande var flädersaft, med lite kryddsmak. Kanske lät jag den dra för kort tid med kryddorna. Gott blev det ju i varje fall. Passa väldigt fint till lussebullar, eller smörgås med stilton eller annan grönmögelost. Vill man göra det mer glöggigt, låt kryddorna dra minst 3 dagar, gärna längre. För en alkoholhaltig glögg, värm saften med 1 flaska torrt vitt vin.

flädersaft 006

Varm kryddig flädersaft

ca 3 dl outspädd flädersaft

2 kanelstänger

2 bitar torkad ingefära

5 kardemummakapslar

2 stjärnanis

10 kryddnejlikor

Häll gärna över flädersaften i en glasflaska. Pluppa i alla kryddor och förslut. Låt stå och dra i kylskåp i minst 3 dagar.

Spä ut så mycket saft du vill ha med ca 3 gånger vatten. Värm upp till precis innan kokpunkten. Sila bort kryddorna och servera med kanelstång och apelsin.

flädersaft 010

Jag avslutar med en bild från en vintrig Pildammsparken i Malmö igår. Det är inte så ofta det blir is på sjön, men nu är det på gång. Det känns inte som att man vågar trotsa skylten än riktigt dock.

Pildammen

Kommentera

