Nobelmiddag-inspirerad efterrätt

nobelefterrätt

Jag är inget stort fan av Nobelfesten. Jag tröttnar ganska snabbt på gubbiga pristagare och att titta på mimande finklädda människor vid långbord. När de inför mikrofoner, så man får höra vad pristagarhustrun småpratar med kungen om kan det börja bli intressant!

Det mest spännande med Nobelmiddagen är just maten. Årets meny tyckte jag inte var allt för nyskapande. Jag väntar fortfarande på att man ska presentera en helt vegetarisk meny, det vore väl ett bra inlägg i klimatdebatten?

Jag hade också velat veta mer om maten, och inte minst om desserten. De kunde väl ha berättat lite mer om den, till exempel vad en trilogi är för något. Någon som vet? Nu fick vi bara veta att det var körsbär och att det var gott, det var ju ingen överraskning precis.

Jag kunde inte låta bli att röra ihop en egen liten festlig efterrätt ikväll. Chokladmousse med ananas, clementin och fläderkompott och kokosflagor blev det. Kompotten blev överraskande god, flädersaften tog fram en väldigt fin mjuk smak i ananasen och blev både söt och syrlig.

Receptet på chokladen hittade jag på Allt om Mat, den var väldigt lättgjord och känns ganska nyttig då den bara består av mörk choklad och ägg.

Ananas, clementin och fläderkompott

ca 1/2 ananas

1 clementin

1/2 dl koncentrerad fläderblomssaft

Skär ananasen i små kuber. Skala clementinen, skär bort så mycket som möjligt av det vita beska och dela i små bitar. Blanda med fläderblomssaften i en kastrull och koka i 15-20 minuter. Låt svalna och häll sedan över chokladmoussen. Dekorera med kokos och hallon.

Har ni gjort någon nobelmiddaginspirerad mat ikväll?

2 responses to “Nobelmiddag-inspirerad efterrätt

Kommentera

