Adventskalender: Lucka 11

musli i skål

Nypon måste vara bland de bästa råvarorna som finns. Söta och fruktiga, fulla av c-vitamin och dessutom så växer de i massor runt omkring oss. Därför rymmer dagens lucka en nyttig lyxmusli med nypon, äpple, kokos och hasselnötter.

Jag försöker göra egen musli så ofta som möjligt. Det är billigare än gå och köpa de färdigblandade varianterna, och så kan man välja precis vad man vill ha i. Jag gillar osötad musli med mycket nötter, en del frukt och kokos. Det här med att ha nyponskalsmjöl i muslin var det min mamma som började med. När jag var där och hälsade på fanns det ibland nyblandad smakexploderande lagom söt musli att ha på filen.

Det är intressant att se hur vissa råvaror stiger i status, och därmed också pris sedan den här super foodtrenden drog igång. Nypon känns som att det är på väg att bli mer och mer känt som ett superfood, det är fullt av c-vitaminer, antidoxianter osv. För bara något år sedan har jag för mig att jag köpte nyponskalsmjöl ganska billigt i en vanlig affär. Nu var det svårt att hitta, och när jag lyckades (Green Matmarknad i Västra Hamnen) så kostade det 56 kronor för en påse. Nu räcker det ju ganska länge, men ändå.

Musli är en perfekt julklapp, det ser fint ut i en tjusig glasburk, det känns lyxigt och gott att få, och den håller länge. Och den kräver minimalt arbete att röra ihop. För mer inspiration för din hemmagjorda musli, kolla in den smakskiga granolan hos Trattoria och de här fina musliklumparna hos Oh She glows. 

För mer nyttigt vetande om nypon och en spännande desert, titta in hos Earth sprout.

musli

Musli med nypon, äpple, hasselnötter och kokos

Plocka vad ni känner för från receptet, det finns inga måsten för en bra musli. Någon sorts flingor eller gryn brukar vara bra att ha som bas, men sedan är det bara att gå loss med frön, nötter, frukt och bär. Den som vill kan blanda i honung för att få mer av en crunchy konsistens.

3 dl rågflingor

3 dl havregryn

1 -2 dl nyponskalsmjöl (beroende på hur mycket nyponsmak man vill ha)

1/2 dl hampamjöl

1 dl vetegroddar

1/2 dl kokosflagor eller flingor

1 dl torkade äppelbitar

1 näve hasselnötter

1 dl solrosfrön

1/2 dl pumpakärnor

1 dl russin

1 tsk mald kanel

Börja med att rosta rågflingorna och havregrynen i en stor stekpanna, helst gjutjärnspanna. Lägg i en bunke för att svalna, och fortsätt att rosta nötter, solrosfrön och pumpakärnor. Tillsätt resterande ingredienser och blanda allt väl. Häll över i en fin burk av plåt eller glas. Ge bort till någon du tycker om eller ät upp själv!

musli i burk

 

4 responses to “Adventskalender: Lucka 11

    • Hej Louisa, kul att din blogg heter nästan likadant! Ja nyponmusli är bra. Jag minns inte riktigt var jag köpte det, kan ha varit på Green Matmarknad i Västra Hamnen. Bor du också i Malmö?

Kommentera

