Adventskalender: Lucka 16

fudge 004

Jag är väldigt svag för fudge.  Förutom själva smaken som ju är ljuvlig så älskar jag känslan när det smuliga söta liksom smälter mot tungan. När jag bodde i Edinburgh en sommar låg det en butik där de tillverkade fudge på samma gata som mitt jobb och på lunchen brukade jag gå dit och norpa till mig några bitar från provsmakningsfaten.

Dagens lucka rymmer två sorters vaniljfudge, en med kaffesmak och en med flingsalt och peppar. Jag ville ha något som balanserade upp det extremt söta lite grann, och det blev en sort som också är salt och stark och en med beska. Farligt gott blev det, och mycket lättare att äta fler bitar i rad.

Jag har sett kola med salt och rosépeppar på lite olika bloggar, och tänkte att det borde lika gärna gå att göra med fudge, och blandad peppar. Pepparn kommer fram sist och lämnar en lite het efterkänsla i munnen, mycket spännande!

Kaffet hade jag lite bråttom att röra ner, så det blev hela pulverkaffekulor vilket blir väldigt beskt när man biter i dem (enligt mig som inte gillar kaffe i ren form).  Jag skulle nog rekommendera att krossa dem eller lösa upp kaffet i lite vatten innan man rör i det.

Receptet är ifrån början ett på saffransfudge från boken Söta Saker. Grunden är väldigt enkel, bara grädde och socker. Jag bytte ut saffranen mot vanilj och vispade jag smeten med elvisp några minuter efter att den kokat klart för jag har läst att det ska bli mer fudgekonsistens då. Det verkade funka bra.

Ett annat julgodis med schvung i, tryfflar med sichuanpeppar hittade jag på Matgeek för ett tag sen.

fudge 002

Vaniljfudge med kaffesmak och vaniljfudge med salt och peppar

2 1/2 dl grädde

3 dl socker

1/3 vaniljstång eller ca 1/2 tsk vaniljsocker

Smaksättningar:

1 tsk snabbkaffe pulver

1 tsk flingsalt

1 tsk blandade pepparkorn eller r0sépepparkorn

Blanda socker och grädde i en kastrull. Koka upp under omröring och koka tills det går att göra kulprovet, för mig tog det ca 20 minuter. Rör då och då så att det inte bränns. Klä två ganska små formar med bakplåtspapper. Dela upp smeten i två bunkar. Rör i krossat snabbkaffepulver i ena bunken och lite salt och peppar i den andra. Vispa med elvisp tills smeten börjar tjockna och svalna. Häll upp smeten i formarna (här gäller det att vara ganska snabb för smeten får snabbt sin fudgiga konsistens). Strö på resten av saltet och pepparn på den salt&peppriga fudgen. Ställ i kylen för att stelna helt. Skär i rutor och smaska i dig, gärna vid julklappsinslagning!

fudge 005

4 responses to “Adventskalender: Lucka 16

  1. Så spännande och lite konstigt =) För jag funderade nämligen på att ha peppar i mina kolor igår, men jag var för feg och vågade inte… Men nu vet jag att det är värt ett försök =)

Kommentera

