Adventskalender: Lucka 17

chokladpaletter på fat

Det blir ännu lite mer julgodis i dagens lucka, med ett par lättgjorda chokladpaletter med en massa gott på! Det här är ett julgodis som har gjorts i vår familj i ett par år nu, och som är bra på många sätt. Det ser vackert ut med chokladen och nötter och frön och frukt i olika färger, det går supersnabbt att göra och det är faktiskt ganska nyttigt. Och så är det väldigt gott.

Egentligen hade jag tänkt dela med mig av ett vörtbröd bakat på äppelmos istället för sirap idag. Jag har varit så pepp på det där vörtbrödet i flera veckor, tänkt att det måste funka bra att söta med äppelmos för att få en lite nyttigare variant. Det började bra också, degen blev smidig och det spred sig ljuvliga dofter ur ugnen när brödet bakades. Men sen när jag skar itu det var det bara en kompakt degig klump inuti, och fortsatte vara så även efter att det hade svalnat. Hur fint brödet än var kände jag att jag inte kunde dela med mig av ett recept som inte verkade funka här. Kanske hade jag för lite mjöl i, jag hade ca 4 dl mindre än vad receptet sa för jag tyckte degen var så fast redan, kanske blir det degigt om man tar bort sirapen? Så mycket frågor och så få svar. Om det är någon där ute som har stenkoll på vörtbröd och hur man kan experimentera med det så får ni gärna säga till!

chokladpaletter på hög

Men tillbaka till julgodiset. Det är som sagt väldigt enkelt, det behövs inte ens något recept. Så här gör du:

Smält mörk choklad i vattenbad tillsammans med lite kokosolja i (frivilligt). Häll ut chokladen i cirklar eller andra former på ett bakplåtspapper. Att hälla dem i till exempel pepparkaksformar och få olika former vore roligt.

Rosta grovt hackade nötter eller mandlar, pumpakärnor och solroskärnor lite i en stekpanna. Strö ut dem över chokladpaletterna tillsammans med till exempel kokosflagor och torkade tranbär. Strö över lite flingsalt. Sätt in i kylen för att stelna. Lägg i en påse, knyt runt ett band och ge bort när du går på julmys.

chokladpaletter i påse

 

 

 

 

 

 

 

4 responses to “Adventskalender: Lucka 17

  1. Dem här gillade jag! Så enkelt, men så gott och tjusigt. Jag gjorde en variant nästa häromdan, med inverterade pepparmintspastiller: smält choklad med droppar från pastillsmeten. Också gott 🙂

Kommentera

