Adventskalender: Lucka 22

I skidspåret

Jag börjar komma in i den där julledighetslunken nu, därav den sena upptankningen av dagens lucka. I morse blev jag och syster uppdriven av pappa för skidtur  ute i skogen. Det var väldigt vackert, och mysigt med det snöklädda landskapet och känna hur det nöp i kinderna, men jag njöt nog mer av det än av själva skidåkningen. I ett skede tog jag av mig skidorna och gick för att jag blev så less på det. Det bästa under skidutflykter är ju fika pausen. Systern hade påmint om luffargodis som man brukade få under utflykterna på dagis, så det packade vi med oss och njöt och efter en evighet av skidåkning (några kilometer) tillsammans med en clementin.

Dagens lucka blir alltså luffargodis, ett väldans lätt men ändå gott julgodis. Det består helt enkelt av nötter eller mandlar, russin, kanske lite torkade tranbär och choklad bruten i bitar. Vill man göra det mer avancerat, smält chokladen, blanda i nötter och frukt, låt stelna och bryt i bitar.

Det känns skönt med en inte allt för ambitiös lucka här idag, lite som en påminnelse att ta det lugnt och bara njuta också såhär dan före dan före dopparedan. Ta en promenad eller skidtur och kom sen hem och mys med en kopp varm choklad och tjuvsmaka på julgodiset!

luffargodis

Paula går med skidor

Jag tyar inte mer!

Pappa på skidor

Kommentera

