Adventskalender: Lucka 23

fönsterkakor gris

Dan före dan är här, hoppas ni har det bra ute i stugorna! Den näst sista luckan i adventskalendern rymmer fönsterkakor. Kanske inte något som man spontant svänger ihop så här mitt i de sista förberedelserna, men en rolig grej att pyssla med inför nyår eller någon annan gång under året. Fram till för någon vecka sedan hade jag aldrig sett den här sortens kakor med smälta karameller som ser ut som glas, men så dök de upp både på flera utländska bloggar och hos Dagmars kitchen. Och Emma på Sockervisp har gjort en pepparkaksvariant på fönsterkakorna.

Roliga kakor som inte verkade alltför pyssliga att göra, det kunde jag ju inte låta bli. Jag gick loss med pepparkaksformarna och skapade något slags djuren på zoo goes bananas. Mest gillar jag ”julgrisens hämnd”, går kanske att se som en varning till dem äter djurskinka på jul ; )

Jag använde mig av vanlig mördeg, samma som jag bakar till exempel brysselkex med och det funkade bra.

fönsterkakor i fönster

Fönsterkakor

125 gram smör

2 dl vetemjöl

1/2 dl socker

1 msk vatten

Hårda lite genomskinliga  karameller eller klubbor i olika färger att göra ”glas” av.

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda rumsvarmt smör, socker, mjöl och vatten och arbeta ihop till en smidig det. Låt gärna vila i kylen ca 30 minuter. Kavla ut degen på en mjölad yta så att den är ca 1/2 cm tjock. Tryck ut figurer med ganska stora formar, t ex djur, hjärtan eller cirklar. Tryck ut mindre figurer i mitten på de större. Flytta över till en bakplåtspapperklädd plåt och lyft bort figuren i mitten så att det blir ett hål där.

Krossa karamellerna eller klubborna i mortel en färg i taget. Strö godiskrosset i hålet i kakan. När alla hål är fyllda, sätt in kakorna i ugnen och grädda i 10-12 minuter tills kakorna har fått lite färg och godiset har smält och bildat en glasliknande yta.

Använd eventuellt en pinne eller sticka för att göra små hål för upphängning i kakorna direkt efter att de kommer ut från ugnen. Låt svalna.

fönsterkakor elefant och gris

3 responses to “Adventskalender: Lucka 23

Kommentera

