Adventskalender: Lucka 24

jultomten

God Jul! Sista luckan på kalendern, och idag blir det ett avslappnat inlägg med bara lite bilder från familjen Rooths julaftonsförmiddag. Vi har blivit väckta med ett ljus och en tulpan enligt gammal tradition och sedan njutit av en god frukost. Nu skrotar vi runt här hemma och laddar för jullunch och så Kalle Anka och julklappsutdelning på det. Med en massa fika och godis med jämna mellanrum. Hungriga kommer vi nog inte vara idag.

Jag lägger också upp lite länkar till recept och piffiga saker som jag har samlat på mig under december och som kan vara inspiration för framtida eskapader i köket.

Våra oköttsliga lustar har lagat en saffranssoppa med gremolata som låter väldigt god och passar bra om du skulle råka ha lite saffran över.

De här senap -och lönnsiraprostade rotsakerna från Kanel och Vanilj tänker jag festa loss på efter nyår, låter som en ny spännande smakkombination.

Dessa grönkålsdumplings har jag varit sugen på enda sedan jag såg dem i lucka 14 hos Vegankrubb.

Glögg passar inte bara på jul utan höjer upp vilken vinterutflykt som helst. Den här kryddiga äppelvarianten från Mitt gröna skafferi ska jag ta med mig i min nya termos i vinter.

Citrusfrukterna är som allra finast just nu och det gäller att ta vara på den korta tiden av året och göra en massa gott av apelsin, clementin, grapefrukt, citron och alla andra varianter. Kanske prova den här citrusmarmeladen från Matgeek.

Små körsbärspajer med nötter och choklad tycker jag låter gott och som en lagom abrupt övergång från julsmakerna. Från bloggen I gott sällskap.

Och så en länk till självaste lucka 24 hos Sockervisp. En päron -och ingefärskaka som jag genast började drömma om tillsammans med en klick vispad grädde. Det är viktigt att äta mycket ingefära för att hålla oss friska nu i vinter!

julaftonfrukost

julgranjulgran nära

julklappar

spiselkransen i julskrud

Kommentera

