Ett kexigt nyår

 

brödpinnar i glas

Det är dagen före nyårsafton, och jag gissar att vi är en del som har fullt upp med att förbereda nyårsmaten. Allt är huller om buller i köket, jag håller på med minst två projekt på en gång och det är mat på varje fri yta. Precis som jag vill ha det!

Det är härligt med lite friskare lättare smaker nu efter all julmat, choklad och mustiga kryddor. Till nyår tycker jag det passar med färska örter, citrusfrukter och annan exotisk frukt, och så ostar så klart. Mycket ost ska det vara på nyår. Och till det behöver man ju ha kex. Köpta eller hembakta, det spelar inte så stor roll. Men det är väldigt enkelt att baka egna kex och blir ungefär dubbelt så gott.

Jag hittade ett recept på brödpinnar (grissinis heter det väl lite finare på italienska?) i boken Mingelmat av systrarna Eisenman. En väldigt fin och användbar bok med massa plockmat som jag fick förra julen men inte använt så mycket tidigare. I boken hade de bakat brödpinnar i olika färger, och det föll jag direkt för. Jag gillar när mat är färgglad, och ännu mer när den är färgat på naturligt sätt med grönsaker och inte med en massa konstgjorda ämnen. Med rödbeta, morot, persilja och tomatpuré skulle jag få rosa, orangea, gula och gröna pinnar. Det blev väl inte riktigt lika färgstarkt som i boken, och persiljan färgade inte särskilt mycket grönt alls men det blev ganska fint ändå.

brödpinnar på plåt

Brödpinnar med persilja, morot, rödbeta och tomat

I receptet står det att degen ska blandas ut med isvatten, men jag vet inte riktigt vad det är. Jag lät några isbitar smälta tillsammans med riktigt kallt vatten och det fungerade bra.

Recept från Mingelmat, modifierat till viss del av mig

ca 30 pinnar

Grunddeg:

5 dl vetemjöl

50 gram smör

1/2 tsk salt

1 1/2 tsk bakpulver

1 -1 1/2 dl isvatten

2 msk olivolja

flingsalt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i matberedare. Klicka i smör och kör tills smöret är finfördelat. Häll i vattnet lite i taget samtidigt som du kör matberedaren, tills degen är smidig och håller ihop med fast nog för att släppa bunkens kanter. Jag använde knappt 1 dl vatten.

Dela degen i 4 delar för att ”färgsätta” dem.

Morot (gul)

Riv 1/2 morot fint. Pressa ut ca 1 tsk morotssaft över degen. Arbeta in tills degen har fått en jämn gul färg. Om degen blir för kladdig arbeta in lite mer mjöl.

Tomat (organge)

Arbeta in 1-2 tsk tomatpure i degen, knåda tills den har blivit jämt rosa.

Persilja (grön)

Mixa färska persiljeblad med lite vatten, pressa ut ca 1 tsk av vätskan över degen. Ta eventuellt med lite av persiljekrosset så att pinnarna blir fläckiga.  Arbeta in så att degen är ljust grön.

OBS: Persiljevattnet färgade inte särskilt bra för mig. Nästa gång ska jag prova att färga grönt med något annat, basilika borde kunna bli både gott och fint, och spenat är ett annat alternativ.

Rödbetta (rosa)

Riv 1/2 rå rödbeta grovt. Pressa ut ca 1/2-1 tsk saft över degen och arbeta in.

Dela varje degbit i 8-10 mindre bitar. Rulla ut varje bit till en ganska smal korv (de sväller rätt mycket i ugnen)

Lägg ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Strö flingsalt över och rulla korvarna lite i saltet som hamnar på bakplåtspappret så att de blir täckta på alla sidor. Grädda i ca 15 minuter. Låt gärna pinnarna stå en stund på eftervärme med öppen lucka för att torka ut.

Servera blandat i ett glas och ät doppade i färskost eller bara som de är som snacks.

rispapperknyten 015

Jag har gjort ett par enkla rågkex också, för att jag ville ha ett stjärnformat kex. Det känns som att det passar på nyårsafton. Receptet kommer härifrån, men jag har lagt till lite krossade linfrön i degen.

Rågkex med fänkål och linfrön

1 1/2 dl grovt rågmjöl

1 1/2 dl vetemjöl

1/2 tsk salt

2 msk olivolja

1 tsk fänkålsfrön

1 tsk honung eller agave

1/2 dl krossade linfrön

varmt vatten

Sätt ugnen på 190 grader.

Blanda mjöl, salt, honung eller agave, linfrön, olja och fänkålsfrön i en bunke. Rör ut med varmt vatten tills degen är fast och smidig men släpper bunkens kanter.

Mjöla en ren och platt yta. Kavla ut degen tunt (ca 1 mm) och tryck ut stjärnor eller andra former du vill ha med ett kakmått. Flytta över på en bakplåtspapperklädd plåt och grädda i 5-8 minuter.

Njut med favoritosten och kanske en klick marmelad!

rågkex på plåt

En massa stjärnor på nyår

 

 

 

2 responses to “Ett kexigt nyår

  1. Fiffigt med rotfruktspinnarna, vi har också gjort lite olika sådana varianter. En gång som ett sötare tilltugg smaksatt med saffran.

    • Ja det var kul. Nästa gång ska jag nog våga använda mer av rotfrukterna så att det ger mer smak. En söt variant med saffran låter också jättegott!

Kommentera

