Energibar och skafferirensning

energibar

Vardagen är tillbaka och det är dags att ta tag i det här nya året lite mer ordentligt. Jag började med att sortera, både mina recept på Pinterest och i skafferiet. Och fundera på vad jag ska laga för nyttiga och goda saker framöver. Jag tycker inte om att ha nyårslöften, det leder bara till att man känner sig dålig sen när man bryter dem. Däremot är början på ett nytt år ett bra tillfälle att börja på nytt, få in bättre vanor och försöka ta tag i de där sakerna som man har skjutit upp eller inte hunnit göra. För min del handlar det (bland annat) om att ta tag i träningen igen och komma in i lite bättre matvanor. Mindre ostmackor och mer hommus, mer smooties och mindre gräddglass och mer energibars och mindre småkakor.

Just energibars (hur översätter man bäst power bars till svenska egentligen?!) är något jag har velat prova att baka länge. De är ungefär som flapjacks, fast med mindre socker. Den variant jag gjorde har inget socker alls i sig, utan sötas med banan. Jag smaksatte dem dessutom med kardemumma för det funkar så bra med banan tycker jag, och lite hackad riktigt mörk choklad. Det går ju att hoppa över men mörk choklad ska ju faktiskt vara bra för hälsan så det vore dumt att välja bort den då. Det går bra att ta vilka nötter och fröer som helst som man har hemma. I mina bars hamnade torkade tranbär, valnötter, mandlar, russin, solrosfrön, lite kokosflagor och några torkade jordgubbar. Ett tips är att baka energibars i samband med en skafferirensning, då kan du använda alla små slattar av nötter, frön och frukt du hittar längst in i skåpet.

De här barsen håller ihop fint och gick bra att skära i bitar efter att de svalnat. Om du ska ta med dig barsen som ett snack, slå in dem i till exempel överblivet julklappspapper. Dessa bars är perfekta att äta som ett mellanmål, snack framför teven eller innan träningen. Jag tänkte inte ens på att det inte var vitt socker i dem.

energibar nära

Energibars med banan, kardemumma och choklad

ca 12 bitar)

2 bananer

1 dl havregryn

1 dl nötsmör, te x osaltade jordnötter, mandel eller cashew. Jag tog valnötter

1 näve torkade tranbär

1/2 dl solrosfrön

1 dl hackad mandel eller andra nötter

Lite hackad mörk choklad

Lite kokosflingor eller kokosflagor

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa bananerna väl. Gör nötsmör genom att mixa nötter fint i matberedare tills de blir en sammanhållen massa. Om nötterna är för torra och inte klibbar ihop sig tillsätt 1 msk rapsolja eller annan neutral olja.

Blanda nötsmör med bananmoset. Rör ner alla andra ingredienser. Klä en ganska lite ungsfast form med bakplåtspapper. Bred ut smeten i formen i ett ca 1 cm tjockt lager. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter tills kakan har fått lite färg och känns torr och fast. Låt svalna och skär i bitar i önskad storlek.

 

One response to “Energibar och skafferirensning

Kommentera

