En peppande frukost

hommus 003

När jag ska äta bra och nyttigt är det himla viktigt att jag börjar med en bra frukost. Slänger jag i mig mackor med massa smör och ost (som man ju måste få göra ibland också) är det lätt att kroppen vill ha mer av den sortens snabba tillfredsställelse under dagen. Med en god smootie och hommus på knäckebröd står jag mig länge och jag känner mig duktig och peppad att fortsätta i samma stil.

Det tog mig några år sedan jag blivit vegetarian att lära mig att verkligen tycka om hommus, och bemästra konsten att göra det.  Hemligenheten heter tahini. Det är en pasta gjord av krossade sesamfrön och vatten, som ger hommusen lite nötig karaktär och gräddig konsistens. Tahini går att köpa i de flesta matvarukedjor eller i butiker som säljer arabisk mat.

Sesamfrön innehåller kalicum som ger starka tänder och skelett  och zink som stärker immunsystemet  och i kikärtorna finns det som i alla baljväxter massor av proteiner, långsamma kolhydrater och kostfibrer. Sånt vi behöver för att vara friska och må bra helt enkelt.

Med rätt balans av olivolja, citron, vitlök, salt och ett stänk spiskummin är hommus  dessutom bland det godaste du kan bre på mackan och det håller dig mätt länge. Toppa gärna med några avokadoskivor eller lite groddar.

Varianter av hommus går att göra med de flesta baljväxter. För att använda sig av mer traditionellt närproducerade råvaror, prova en hommus av gula ärtor.

hommus 004

Hommus

Jag brukar inte använda några mått när jag gör hommus, utan höftar tills allt har en bra konsisten och smak. Eftersom det bara är jag som äter hommus hemma har jag kokta kikärtor i frysen och gör en ganska liten sats i taget, annars är det risk för att jag får slänga hälften. Hommus håller 4-5 dagar i kylskåpet.

Ca 2 dl kokta kikärtor

2 msk tahini

2 msk olivolja

1 msk citronsaft

1- 2 vitlöksklyfta

Ca 1/2 dl vatten

Salt efter smak

Några stänk spiskummin

Mixa kikärtor i matberedare eller med stavmixer. Häll under tiden ner de övriga ingredienserna. Avsluta med vattnet och späd till en lagom lös smet. Ät på smörgås eller som tillbehör till sallad, biffar eller grytor. Har du mycket över som behöver användas, stek falafel av smeten.

hommus 002

2 responses to “En peppande frukost

    • Det håller sig aslänge! Jag brukar framför allt ha den i hommus, tycker att det gör hela grejen så att säga. Det passar säkert bra i andra bönröror också. Eller gör en dressing med vatten, citronsaft och salt, det smakar rätt speciellt men när man vant sig är det beroendeframkallande : )

Kommentera

