Veganskt bananbröd med rött te

banankaka med rött te och apelsin

Det här är en riktig fruktsalladkaka. Den har både banan, apelsin och äpple i sig, men inget socker! Jag hittade receptet på bloggen Healthy Happy Life redan innan jul, men så igår råkade jag ha en halv apelsin, ett äpple och bananer som behövde ätas upp i kylen. Då blev det ju som min plikt att baka den här kakan, för att ta vara på rester. Dessutom har jag velat prova att baka med te ett tag nu. Jag tycker inte att det te jag använde, ett rooiboste med julkryddor, gav så värst mycket tesmak. Gott blev det ju ändå, men för en mer teeig känsla är kanske ett mer smakrikt svart te bättre. I originalreceptet använder hon svart te med apelsinsmak.

Jag tog som sagt bort sockret helt ur kakan, tänkte att frukten skulle söta tillräckligt ändå. Huruvida den gjorde det är en smakfråga. Kakan blev inte inte speciellt söt alls, nästan mer som ett bröd. Efter första tuggan önskade jag att jag hade sockrat lite men efter ett tag tänkte jag inte på det. Jag kom också på ett annat trick, som stavas smör. Det heter ju faktiskt bananbröd, så gör som amerikanerna och britterna och bred ett lager gott smör på en halvvarm skiva. Färskost och en klick marmelad gör säkert också susen.

Andra alternativ är att grädda smeten i muffinsformar så att du får lagom söta, mättande små muffins. En sötare färskosttopping sitter säkert fint på det. Eller rör ner hackad mörk choklad i smeten innan du gräddar kakan, eller bred över en chokladganache när den har svalnat. Eller ät den helt enkelt som den är, men en stor kopp kryddigt chaite sötat med så mycket socker eller honung du känner för. Möjligheterna är oändliga!

banankaka och tekopp

Bananbröd med apelsin och rött te

Efter ett recept på Happy Healthy Life

2 dl vetemjöl eller ljust dinkelmjöl

1,5 dl grahamsmjöl eller grovt dinkelmjöl

1/2 dl havregryn

1 msk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 /2 tsk salt

1 1/2 banan

1 dl rapsolja

saften från 1 apelsin

1 äpple

1 msk krossade linfrön

2 dl varmt nybryggt te, t ex rooibos med apelsinsmak eller kryddigt svart te

Lite kanel och solrosfrön för garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. I en separat skål mosa bananerna ordentligt. Pressa ner apelsinsaft och riv ner äpplet. Blanda i olja och sist det varma teet. Rör ihop smeten och häll över i en bröad form eller i muffinsformar. Strö över kanel och eventuellt solrosfrön. Grädda i 30-35 minuter.

2 responses to “Veganskt bananbröd med rött te

Kommentera

