Från beta till biff

Så snygga att jag hade kunnat äta dem råa!

Så snygga att jag hade kunnat äta dem råa!

Tänk vad man kan ändras. För några år sedan tyckte jag verkligen inte om rödbetor,  jag kände mig äcklad vid minsta tugga. Men då hade jag egentligen bara provat köpta inlagda rödbetor. Så var det något som fick mig att prova att koka mina egna, jag tror att jag rostade dem i ugn första gången och åt med fetaost. Ljuvligt! Nu är jag helt såld. Rödbetor är ju så gott och går att servera på så många sätt. I en god kryddig Borstj, som biffar eller bara kokta till pasta och någon salt ost. Dels är färgen fantastisk, den intensiva röda tonen livar upp vilken trist dag som helst. Och smaken sen; söt och mustig och liksom jordig på något sätt. Jag kan få riktiga rödbetscravings!

Rödbetor passar extra bra just nu, när de faktiskt går att hitta sådana som är odlade i Sverige, och de är dessutom en ganska billig grönsak, vilket är välkommet nu i det fattiga slutet på en fattig månad. Av 6-7 rödbetor och ett par morötter fick jag två stora plåtar med biffar.

Första dagen stoppade jag ner biffarna i warps av vetetortilla och la till riven vitkål och en sås på majonnäs, senap och gräddfil, och idag åt jag de sista resterna tillsammans med en sallad på mathavre, fetaost, röda bönor och soltorkade tomater. Mycket gott båda två!

rödbetsbiffar 001

Rödbetsbiffar

(Efter ett recept i tidningen Food and Travel)

7 färska rödbetor

3 morötter

1 rödlök

3 vitlöksklyftor

1 handfull färsk persilja

1 msk färsk dill

(1/2 msk hackad chili eller 1 tsk sambal olek)

ca 2 dl havregryn (tillsätt mer om smeten känns för lös)

4 ägg

salt och peppar efter smak

1 msk olivolja eller rapsolja

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

Skala rödbetorna, morötterna och löken och riv på rivjärn eller i matberedare. Hacka örtkryddorna och blanda med grönsaksrivet. Pressa vitlök och rör ner och eventuellt chilin.  Blanda med havregryn, ägg och salt och peppar. Blanda väl och låt stå för att svälla till i minst 15 minuter.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Forma biffar av smeten och placera ut dem på plåten. Ringla olja över biffarna. Grädda i ca 20 minuter. Vänd gärna biffarna efter halva tiden så att de blir gräddade på båda sidor.

Servera som burgare med valfri dressing, sallad och lite fetaost, wraps, till sallad eller annat alternativ.

rödbetsbiffar i wraps

rödbetswrap

Kommentera

