Första matbloggsträffen och nyttig kaka med nypon

matbloggsträff i soffan

Idag var det matbloggsträff hemma i mitt lilla gröna kök med ett gäng bloggare från Malmö och Skurup. Karoline från Det Gröna Skafferiet, Emma från Sockervisp, Alexandra från I gott sällskap och Sandra från Sandras kök närmare bestämt var det som kom på besök. David och Nina från Ninas kök var med in spirit och hade skickat fina små goodiebags till oss alla. Vi dukade upp en riktig kakbuffé med bland annat päronpaj, citronkakor, hasselnötskakor i två olika versioner och choklad och åt tills magen stod åt fyra håll. Och så pratade vi en massa matbloggande så klart, allt från tårtdekorationer och nisch på matbloggen till hur man får bort spam eller får fler läsare diskuterades. Och en massa annat. Det var väldigt trevligt att spendera eftermiddagen med att prata med likasinnade.

Jag hade bakat tre små mjuka kakor, såna där runda med hål i mitten. På engelska heter de Bunt cakes, men jag vet inte om de har något särskilt ord på svenska? De är roliga att göra  i alla fall, och går att variera i det oändliga. Jag försökte göra mina lite ”nyttiga” med hälften ljust mjöl och hälften grovt och kokossocker istället för vitt raffinerat socker. Själv gillade jag den med nypon och banan och hemmagjord nutella som topping bäst.

matbloggsträff kakor

Nypon -och banankaka

2 dl ljust dinkelmjöl

1,5 dl grahamsmjöl

1 msk bakpulver

1/2 dl nyponskalsmjöl

1/2 dl rågflingor

1/2-2/3 dl kokossocker

1 nypa salt

1 dl rapsolja

2, 5 dl havremjölk

1 banan

1 msk krossade linfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Mosa bananen i en separat skål och blanda med olja och mjölk. Rör ner i mjölblandningen och blanda allt väl. Smörj en stor eller två mindre formar och strö med kokosflingor eller ströbröd. Grädda i 30-35 minuter.

Nutella

Hemmagjord nutella måste bara provas tänkte jag när jag hittade det här receptet hos Oh she Glows . Jag hade ingen kokosolja hemma men nötterna fick en fin lös och ”smörig” konsistens helt av sig själva. I orginalreceptet står det också att nötterna blir finmalda och flytande först efter 15-20 minuter i matberedaren men för mig tog det nog max 5 minuter. Jag skippade kakaon och kaffepulvret också och fick en ren, nötig smak men det är säkert gott med en chokladig variant också.

ca 2 dl hasselnötter (100-150 gram)

1/2 dl kokossoker

1 nypa salt

ca 2 cm vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker

Värm ugnen till 150 grader. Rosta nötterna tills de börjar få färg och det bruna tunna skalet börjar lossna, ca 15 minuter.

Låt nötterna svalna och gnugga dem sedan i en handduk eller mellan handflatorna så att det så mycket som möjligt av det bruna skalet faller bort.

Mixa nötterna i en matberedare tills de har fått en finmalen konsistens och börjar bli till en smet. 5-2o minuter.

Häll i salt och kokossocker efter smak samtidigt som du fortsätter mixa. Skrapa i fröna från vaniljstången. Smaksätt eventuellt med kakao och/eller annan smaksättning.

Använd som topping på en kaka, på en bit bröd eller ät med sked direkt från skålen.

 

 

 

3 responses to “Första matbloggsträffen och nyttig kaka med nypon

  1. Pingback: Dinkeldonuts med äpple | Mitt lilla gröna·

Kommentera

