Het tofu och stekt polenta med soltorkade tomater och persilja

polenta och chilitofu

Till matbloggsträffen i helgen hade jag gjort stekt polenta för första gången. Jag har alltid varit lite skeptisk till det, haft för svårt för konsistensen och inte tyckt att det smakar särskilt mycket. Därför blandade jag i både persilja, parmesan och soltorkade tomat som jag tänkte skulle liva upp den. Det gjorde det också, och det blev riktigt gott när de stektes som små kuber.

Det gick inte åt så mycket polenta på träffen, de flesta siktade in sig på kakbuffén. Så igår åt vi den som rester tillsammans med tofu stekt i chipotlechilisås och harissa. Jag strödde över riven ost innan jag värmde på polentan i ugnen, det blev väldigt gott. Det är något med polenta som gör att det passar bra med ost. Precis som nachos passar med ost. Kanske är det majs som passar med ost helt enkelt.

Polentan tar lite tid att göra, men kräver inte särskilt mycket arbete.

Den chilistekta tofun blev ett riktigt lyckokast. Eftersom polentan inte har så jättemycket smak i sig ville jag göra något till som var riktigt hett. Chiptotle, rökt chili, var också något som jag provade för första gången i helgen. Jag blev helt såld! Den lagom starka, rökiga såsen passar jättebra att blanda i tomatsås och servera till det mesta. Harissa är en torkad kryddblandning eller sås gjord av chili och vitlök och ibland korianderfrön, kummin eller spiskummin.

Tofuröran skulle säkert även passa bra till tacos eller som pastasås. Det var även väldigt gott med jordärtskockshummus till som jag också hade gjort till bloggträffen, men den får ni recept på en annan dag.

polenta och tofu nära

Polenta med soltorkade tomater och persilja

2 dl polentagryn

6 dl vatten

1/2 grönsaksbuljongtärning

ca 1/2 dl färsk eller fryst persilja

1 dl soltorkade tomater

1 dl riven parmesan

Rapsolja för stekning

Koka upp vattnet med buljongtärningen i. Häll i polentan och sjud på låg värme tills allt vatten är borta. Ta bort från värmen och rör ner hackad persilja och finhackade soltorkade tomater. Rör ner parmesanosten och smaka av med salt och peppar.

Skölj en form med kallt vatten. Bred ut polentan i formen i ett ca 1 cm tjockt lager. Låt stelna i kylen i någon timme. Skär i fyrkanter och stek i olja några minuter på varje sida.

Chilistekt tofu

1 paket fast tofu

2 salladslökar

2 vitlöksklyftor

ca 2 dl passerade tomater eller tomatpué

1-2 msk chipotlechilisås eller torkade chipotlekrydda

1/2-1 msk harissasås eller torkad harissa

salt och peppar efter smak

Olivolja till stekning

Tärna tofun och stek den några minuter i oljan. Skiva löken och pressa i vitlöksklyftor och stek den tills de blir gyllengula. Blanda i passerade tomater eller tomatpuré, chipotle och harissa. Låt puttra i några minuter. Smaka av med salt och peppar.

Jag måste också dela med mig av en nyupptäckt matblogg som förgyllde min dag. Ida Frosk heter en norsk tjej som gör nått med mat som jag aldrig sett förut. Blir man glad eller vad?!

2 responses to “Het tofu och stekt polenta med soltorkade tomater och persilja

  1. Du tar så mysiga bilder, det blir så fint ljus, det ser gott ut!.. tror jag ska knappa lite på inställingarna på min kamera 🙂 Har just nu champinjner, lök och broccoli på köksbänken så ska försöka fixa ihop lunch för imorn… ibland tryter inspirationen, men tur det finns många matbloggar att inspireras av!

    • Tack, vad snäll du är : ) Det du lägger upp ser väldigt gott ut också. Ja det är fantastiskt med matbloggar när inspirationen inte finns där. Vad gjorde vi innan de fanns?!

Kommentera

