Vad vi åt till middag: vecka 4

Förra veckan var en av de kallaste på länge här i Malmö, inte lika isande som i resten av landet med tillräckligt för oss klena sydbor. Nu har det blivit plusgrader och det töar och det tycker i alla fall jag är skönt.

chiligryta med guiness

Kylan gjorde att det blev mycket värmande grytor till middag förra veckan. I helgen har vi ätit en mustig bön-och pumpagryta med guiness som var riktigt god.

indisk gryta

I onsdags lagade Peter en variant på den syrliga grönsaksgrytan som Farbror Grön la upp för ett tag sen, men hade i en hel burk kokosmjölk och smaksatte med en kiwichutney vi fått från en kompis. Vi åt den med ris istället för friterad potatis. Mycket gott, men jag behövde en stor klick yoghurt för att lindra hettan!

På både måndagen och tisdagen blev det en bön- och champinjonburgare med rostad sötpotatis och palsternacka och rostade tomater, efter ett recept hos Hungry girl por Vida. Jag upptäckte att vi inte hade några linser hemma, så det fick bli röda bönor istället. Smaken var väldigt god men konsistensen behöver nog jobbas lite på. Tyvärr blev det inte att jag tog bilder nån av dagarna.

Laxpasta med spenat och blodapelsin

I torsdags gjorde jag laxpsasta med spenatsås och blodapelsin. Inspiration var ett av blodapelsinrecepten i senaste Buffé, men eftersom det var så kallt ute ville jag göra en varm sås, och blandade spenat med havregrädde och blodapelsinbitar. Det var gott men apelsinen blev lite besk av att värmas tycker jag. Hade nog varit godare att strö över den sist.

I fredags firade vi löningen med middag ute på stamstället Spice som har renoverat och numera har mycket god indisk- och thaimat till bra priser.

Nu börjar planeringen av den här veckans mat! Några tips?

2 responses to “Vad vi åt till middag: vecka 4

  1. Hej! Vet du.. jag klickade på en kommentar du skrivit på min blogg och den kom till en annan blogg än denna som verkade lite äldre, jag tänkte bara om du kanske hellre ville länka dina kommentarer till denna bloggen.. det finns väl någon inställning nånstans 🙂
    Jag har ätit rester ifrån helgen hela veckan. Nästa vecka ska jsg verkligen försöka laga något så det blir lite mer varierat 🙂

Kommentera

