Fantastiska och ganska nyttiga citron- och kokosbars

citron- och kokosbars

Det här receptet dök upp som en skänk från ovan på Green Kitchen stories häromdagen. Kakor med kokosbotten och citronkräm, och dessutom i en nyttig version. Syrlig, solgul citronkräm och knaprig exotisk kokos är precis vad en behöver den här tiden när allt är grått och kallt.

Jag tänkte först göra kakorna precis som det stod, men så hittade jag ingen lönnsirap, och kokosolja kändes för dyrt att köpa just nu. Så jag kompromissade lite och bakade en mer traditionell kaka men med mindre mängd socker. Jag tillsatte helt enkelt strösocker tills det blev lagom sött. Vad jag skulle tro så går det att använda lite vad man känner för både i degen och citronkrämen. Honung, stevia, lönnsirap, agave eller kokossocker. Det enda som behövs sen är ett veganskt alternativ också, men det kommer säkert någon klurig bloggare ta fram.

Har ni förresten tänkt på skillnaden mellan ekologiska citroner och ”vanliga”? De ekologiska doftar som en hel citronlund när man gnider lite på dem och de aromatiska oljorna börjar frigöras. Så mycket mer inspirerande än de besprutade varianterna som mest känns och luktar som plast. Ska man använda skalet på citrusfrukter är det alltid värt att köpa ekologiskt tycker jag.

De här små citronkakbarsen eller vad man ska kalla dem kommer vara perfekta mellanmålsfikor i helgen när jag ska till Kristianstad för en första träff på kursen Sensorik i praktiken- Mat och dryck i kombination. Jag sökte i efterhand och kom till min förvåning in som reserv! Det ska bli väldigt spännande att lära mig mer om smaksinnen, vad som passar med vad och hur man kan komponera måltidsupplevelser.

citron-och kokosbars 2

Citron- och kokosbars

Efter ett recept på Green Kitchen Stories

Kokoskakan:

75 gram smör (eller kokosolja)

2 msk strösocker

100 gram mandelmjöl eller mandlar som mixas till fint pulver

200 gram riven kokos

2 äggvitor

Citronkrämen:

3 ägg + 2 äggulor

4 msk strösocker

Saften och skalet av 2 (helst ekologiska) citroner

3 msk rismjöl (kan ersättas med kokosmjöl eller ev potatismjöl)

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret på låg värme. Dra av från plattan och rör ner mandelmjölet, socker och kokos. Häll i äggvitorna och rör i ca 1 minut.

Tryck ut degen i en form med bakplåtspapper. Grädda i 10-12 minuter. Gör citronkrämen under tiden.

Vispa ägg och äggulor fluffigt. Häll i citronskal, saft, socker och mjöl samtidigt som du fortsätter att vispa. Smaka av med socker och citron tills det känns som en bra balans mellan sötma och syrlighet. Häll krämen över kakan och fortsätt grädda i 15-20 minuter till tills citronkrämen stelnat över hela kakan.

Låt svalna och skär upp i fyrkanter.

Kommentera

