En provsmakarhelg och en upp-och neräppelkaka

äppelkaka 001

Jag har en lat söndag här hemma efter en intensiv men otroligt rolig, lärorik och inspirerande helg på Gastronomiinstitutionen på Kristianstad Högskola. På den första träffen i Mat och dryck i kombination- Sensorik i praktiken fick vi lära oss var i munnen vi känner olika smaker, att det går att tjäna pengar på att vara provsmakare, att surt dämpar surt och en massa andra saker. Lektionerna var intressanta, men det roligaste var ändå de praktiska övningarna och provsmakandet.

På fredagen fick vi prova 8 olika svenska drycker. Två röda vin, två sorters öl på björksav, en alkoholfri blåbärsdryck och en annan med svart vinbär, en äppelcider och en äppelmust. Jag hamnade i gruppen som skulle göra en analys av vinerna. Det var första gången jag provade svenskt vin, och jag var inte allt för imponerad. Ett vin var mastigt, tungt och mörkt, men ändå ganska surt. Det andra var lite mousserande vilket var kul, men rätt blaskigt och surt det med. Jag fick också lära mig att som vinsmakare ska man inte säga surt utan att det är ”syrligt” eller ”har beska”. Men det struntar jag i, det kommer nog aldrig bli någon fin vinprovare av mig. Jag är mer inne på maten. Men det var väldigt spännande hur dryck och mat kan fungera tillsammans och höja eller dämpa vissa smaker.

Björksavsölen, som är brygd i närheten av Kristianstad var väldigt god och fräsch. Det är synd att den inte verkar finns på så många Systembolag än. Äppelmusten var också helt ljuvlig, smakade som flytande, nyplockade svenska äpplen.

På lördagen blev det ännu bättre, då vi fick gå loss i det stora fina provköket och laga förrätt, huvudrätt och efterrätter som vi sedan fick prova till fyra av dryckerna från dagen innan. Som mentor hade vi  en duktig kock och forskare från institutionen och det kändes lite som att jag var med i nått kockprogram när vi sprang runt mellan våra kök, hämtade grejer i skafferierna och kollade ugnarna. Fast utan tävlingsmomentet, alla gick runt och småpratade och var väldigt trevliga. Sedan blev det lunchservering i ett av klassrummen. Långbord med vita dukar, trerätters och fyra sorters drycker har jag aldrig varit med om förut under alla de år jag har pluggat!

I min grupp skulle vi göra huvudrätten som var stekt potatis, oxfilé och stekt lök som sedan skulle provsmakas till dryckerna med pepparrot, inlagda rödbetor och stark senap. Jag ansvarade för att steka sötpotatis och bok choi som var det vegetariska alternativet. Till förrätt fick vi gravad och rökt lax som skulle provas med hovmästarsås, citron och pocherat ägg. Efterrätten var en blåbärs-och hallonpaj, en äppelpaj och en rabarberkaka med cashewnötter. Till det fick vi vaniljsås och lite äppelcidersorbet. Puh, snacka om att man var mätt och trött sen.

Det var mycket att hålla reda på med de olika smakkombinationerna och drycker till alla rätter och en koncentrerad tystnad rådde runt bordet när vi skulle försöka känna efter vad det var för smaker som kom fram, vad som passade till vad och vad som gjorde vad äckligt. Min mest överraskande kombo var nog att björksavsölen tog fram kryddorna i äppelpajen fint och blev mindre besk.

Det är just den äppelpajen som jag har inspirerats av i receptet här under. Det var en rolig variant med degen uppepå äppelklyftorna och den var knäckig och underbart kryddig. Jag glömde tyvärr mitt recept som vi fick ut, så jag har improviserat efter hur jag tror att det borde vara. Det var den starka kardemummasmaken som fick mig på kroken, men är man inte så förtjust i det så är det vara att minska mängden eller ta bort helt. Jag la till lite rostade hasselnötter för mer knaprighet.

äppelkaka på tallrik

Äppelpaj uppochner

Pajdeg:

100 gram smör

2 dl vetemjöl

1/2 dl grahamsmjöl

1/2 dl socker

1/4 dl ljus sirap

1 nypa salt

Fyllning:

300 gram skivade äpplen

1/2 msk kanel

2-3 msk farinsocker

ca 10 kapslar kardemumma eller 1/2 tsk malen eller stött kardemumma

1 handfull hasselnötter

Sätt ugnen på 175 grader

Blanda rumsvarmt smör med mjöl, socker, sirap och salt. Blanda ihop en smidig deg som ska hålla ihop utan att vara för lös.

Blanda de skivade äpplena (jag använde frysta svenska äpplen som jag lät tina) med farinsocker, kanel och nystött kardemumma.

Hacka hasselnötterna grovt och rosta dem i ugnen 5-10 minuter. Blanda ner i äppelröran.

Fördela äppelröran i en form, helst en liten springform, men en aluminiumform modell mindre går också bra. Tryck ut degen så att det täcker alla äpplen. Den får gärna tryckas ner mellan äpplena lite.

Grädda i 25-30 minuter. Servera med vaniljsås eller vaniljglass. Pajen är godast ljummen eller kall.

OBS: Om du grädda formen i en aluminiumform kan du klippa bort kanten när den har svalnat, så att den snygga effekten av degen som runnit ner mellan äpplena syns. Jag hade lite för stor form så min paj blev ganska tunn.

Kommentera

