Bubbliga och pipiga potatiskakor med spenat, svamp och limesås

Potatiskaka med spenat, svamp och ägg

Vad skulle man göra utan inspiration från andra matbloggar? Igår ville jag laga något snabbt och inte så tungt, som gärna fick ge lite vårkänslor. Då kom jag att tänka på det inlägget om Eggs Florentines som jag sett på Skånska Skafferiet på Taffel några dagar innan. Anna Billing skriver alltid så roligt och lärorikt om mat, så även nu. De brittiska referenserna i det här inlägget gjorde att anglofilen i mig var fast från första meningen. Dessutom låter kombinationen spenat, champinjoner, ägg och en limesås väldigt lockande.

Min fantasi spann vidare på det där brittiska, och jag bytte ut muffinsen i receptet mot en stekt potatiskaka från ett nummer av Great British Food som jag köpte i Manchester i våras. Det blev en Bubble and Squeak istället för en Florentine. De är roliga med namn på maten de där britterna.

En bubble and Squeak är enligt wikipedia en traditionell brittisk rätt som görs på resterna av söndagsmiddagen, alltså rostade grönsaker och någon sorts stek. Lite som vår pyttipanna låter det som, men det formas som en rund kaka och steks. De har fått sitt namn från att det bubblar och piper i pannan när de steks. Det hörde jag tyvärr inget av för jag stekte mina i ugnen istället för på plattan. Det blev väldigt gott kryddat med oregano och rosmarin, men jag kan inte säga att den höll ihop sådär jättebra.

Potatiskakor på plåt

Potatiskakor

Ca 10 kakor

ca 8 potatisar

4 små morötter

1/4 vitkålshuvud

torkad oregano och rosmarin efter smak

salt och peppar

2 msk neutral olja.

Skala potatisen och skär i små kuber. Koka upp potatisen med lite salt. Koka ca 10 minuter.  Skiva morötterna och vitkålen, lägg i kastrullen och koka 5-10 minuter till (känn efter när grönsakerna känns mjuka)

Häll av vattnet och låt grönsakerna svalna något. Blanda med örter och salt och peppar och 1 msk rapsolja. Blanda väl. Forma till små biffar eller i till rundlar i pepparkaksmått eller liknande. Stek i stekpanna med resten av olja eller grädda i 175 grader i ca 15 minuter. Vänd biffarna efter halva tiden.

Svampfräs

Skiva 10-15 champinjoner och stek dem i lite olja. Pressa i 1-2 vitlöksklyftor. Stek tills svampen är mjuk och har mörknat. Ställ åt sidan.

Spenat

Koka upp ca 2 cm vatten i en kastrull. Skölj 2-3 knippen med färsk bladspenat väl. Lägg spenaten i en ångkokinsats eller en trådsil och sätt över kastrullen. Ångkoka några minuter tills spenaten har blivit mörkgrön och mjuk. Det går bra att koka spenaten som vanligt i kastrull men då förlorar den lite av sina djupgröna färg och spänstighet.

Sås

Blanda ca 2 dl naturell yoghurt med 1 msk majonäs och saften från 1/2-1 lime. Riv gärna i lite av limeskalet också. Smaka av med salt och peppar.

Lägg upp svampen och spenaten på potatiskakorna, toppa med ett lättstekt ägg och sås. Servera gärna med körsbärstomater och skivad avokado. Vill du ha en vegansk variant, strunta i ägget.

 

2 responses to “Bubbliga och pipiga potatiskakor med spenat, svamp och limesås

Kommentera

