Rå rödbetstabouleh

rödbetstabouleh 004

Tabouleh är en väldigt god libanesisk sallad med tomat, bulgur, citron och en massa färsk persilja. Den är perfekt att servera till falafel eller att ställa på buffebordet. Såhär på vintern känns det dock inte helt bra att köpa influgna tomater, och de är oftast inte särskilt goda heller. Så jag började fundera på om man inte skulle kunna byta ut tomaterna mot rårivna rödbetor. De går att hitta svenskodlade nu, och de är supernyttiga att äta råa. Jag testade, och fick en fräsch, snabbgjord sötsur sallad som höll mig mätt länge. Att den var raw food utan att jag riktigt tänkte på det skadar ju inte heller. Jag toppade min sallad med lite getost och solroskärnor. Fetaost är säkert också gott att strö över.

Rödbetstabouleh

2 stora  rödbetor

2 nävar hackad färsk pesilja

1 dl bulgur

saften av 1 citron

1 avokado

några soltorkade tomater

Koka bulguren enligt anvisningar på förpackningen.Låt svalna.

Riv rödbetorna grovt. Hacka persiljan. Blanda ihop och pressa i citronsaften. Rör ner soltorkade tomater och avokadon i bitar. Rör ner bulguren och blanda väl. Smaka av med lite salt och peppar. Ha i mer citronsaft om du vill ha ännu mer syrlighet.

Kommentera

