Mandelmarängtårta med lemoncurd och hallongrädde

marängtårta

”Med en enkel tulipan uppå bemärkelsedan, jag har den äran jag  har den äran att gratulera”. Så brukade min mamma sjunga när hon ringde för att gratta på min födelsedag varje år. Igår skulle hon ha fyllt 69 och jag ha sjungit för henne om hon hade levt. Både för att fira och minnas henne har jag bakat en tårta på hennes födelsedag de tre åren sen hon gick bort. Det är fint att ha en dag då jag får sakna lite extra och göra något som jag vet att hon skulle ha gillat.

I år blev det en marängtårta med syrlig lemon curd och hallongrädde. Både lemoncurd och hallon var några av mammas favoriter, speciellt tillsammans. Ett tjockt lager fluffig grädde sa hon aldrig nej till heller, och marängbottnar var något hon gjorde ofta. Just det recept jag använde hade hon antecknat ”för hårda” på i kanten. Jag tog bort mjölet i receptet helt och det blev ett par spröda, knapriga bottnar. Så nu vet du det mamma.

Marängbottnar:

3 äggvitor

2 dl socker

några droppar vitvitnsvinäger

2 dl mandel

Lemon curd

2 äggulor

saften och skalet från 1 ekologisk citron

1 dl florsocker eller strösocker

25 gram smör

Hallongrädde

2 dl vispgrädde

2 dl frusna hallon

garnering

Granatäppelkärnor

Skivad kiwi

Sätt ugnen på 175 grader. Separera äggulor och äggvitor och vispa äggvitorna fluffigt tillsammans med några droppar vitvinsvinäger (går att utesluta).  När det går att vända skålen upp och ner utan att de rinner ut är de klara. Blanda i sockret samtidigt som du fortsätter vispa. Mal mandeln i matberedare och vänd sedan ner den i marängsmeten.

Bred ut smeten i två rundlar eller fyrkanter på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 18-20 minuter.

Gör lemon curden:

Blanda äggulor, citronsaft och rivet skal och socker i en kastrull. Sätt på medelhög värme och sjud i några minuter under omrörning. När krämen börjar tjockna, dra av från värmen. Rör ner smöret och låt svalna.

Vipsa grädden och blanda ner halvtinade hallon.

Låt bottnarna svalna och dra sedan försiktigt bort bakplåtspappret. Att pensla lite kallt vatten på baksidan av pappret kan göra att det lossnar lättare.

Bred den avsvalnade lemoncurden på en av bottnarna. Lägg på den andra och bred över hallongrädden. Garnera med granatäpplekärnor och kiwi, eller annan frukt efter smak. Riven choklad är nog också gott på.

monsterfrukt pomelo

Jag måste bara visa en bild på monsterfrukten som en kompis hade med sig på fika igår. Det var en pomelo, den grapefruktliknande citrusfrukten, men den var helt enorm. Klyftorna var väldigt torra också, så fruktköttet spretade som små monstertänder genom ytterskalet. Väldigt rolig och väldigt god frukt när man vågade sig på att smaka.

6 responses to “Mandelmarängtårta med lemoncurd och hallongrädde

Kommentera

