Små wienersemlor på tre sätt

semlor p & p

Lite romantik skadar ju inte så här dagarna innan alla hjärtans dag

Så var det visst fetisdagen igen. Jag tycker det har florerat semlor i både konditorier och på bloggar så länge nu och jag har undrat när det egentligen är dags för den stora dagen. Men igår ploppade det upp semlor av alla möjliga sorter och storlekar på de bloggar jag följer så då insåg jag att det var dags. Jag är inget stort fan av semlor som ni kanske förstår. Jag tycker att de är för mäktiga och ganska tråkiga i smaken, och så har jag svårt för mandelmassa. Det är konstigt, jag älskar mandlar råa och i de flesta mjuka kakor, men när de mixas med socker så blir det alldeles för intensiv smak på något sätt.

Trotts det känner jag att jag ska dra mitt strå till stacken när det kommer till det här med semlor. När Peter nämnde att han gillade semlor med wienerbrödsdeg, och det någon dag senare dök upp ett recept just på det hos Made by Mary blev jag ju tvungen att prova. Jag gjorde min egen variant av fyllning, en kanarisk mandelsås som heter Bienmesade. Det lät väldigt gott i receptet, men smakade lite för mycket mandelmassa i slutändan ändå. Limeskalet balanserade dock bort lite av den söta mäktigheten.

De här minisemlorna går att variera på tre olika sätt. Med mandelkräm och grädde, mandelkräm, grädde och blåbärssylt eller bara grädde och blåbärssylt. De sistnämnda var inte så överraskande mina favoriter. De kändes mer som en vanlig bärbakelse än semlor, men tydligen görs semlor med sylt och grädde i vissa länder så då kör vi på det.

semlor

Wienersemlor med mandelkräm och blåbärssylt

12 stycken

Smördeg, köpt eller hemmagjord

Vispad grädde

Mandelkräm

Blåbärssylt eller mosade blåbär

Gör semlorna:

Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut cirklar eller skär ut fyrkanter i smörkrämen. Lägg cirklarna på en plåt med bakplåtspapper. Rulle eventuellt dekorationer till de delar som ska vara lock av överbliven smördeg.

Grädda i ca 20 minuter och låt svalna.

Mandelkräm (Bienmesade)
Recept inspirerat av detta

250 gram mandlar

1/2 dl socker (eller lönnsirap eller annat sötningsmedel)

1 äggula

2, 5 dl vatten

1 krm malen kardemumma

Skalet av 1 lime

Mal mandeln i mandelkvarn eller matberedare.

Koka upp vatten och socker eller annat sötningsmedel. Rör ner mandel och sjud på låg värme under omrörning tills krämen börjar tjockna. Rör ner äggulan och limeskal. Låt svalna.

Sätt ihop semlorna:

Bred mandelkräm på den undra halvan, klicka på vispad grädde och eventuellt lite blåbärssylt. Sätt på locket och pudra över florsocker.

semlor p&p igen

Kommentera

