Dinkeldonuts med äpple

bakade donuts 1

Det är något med kombinationen deg, kanel och socker som är beroendeframkallande hos mig, jag kan inte sluta äta. Ja helst ska ju degen vara bakad på något sätt, i en bulle, churos eller pannkaka. Eller som här till fluffiga donuts.

Genom att inte fritera donutsen i olja, utan baka dem i ugnen och sen doppa dem i smält smör och kanelsocker blir de åtminstone lite nyttigare än de amerikanska originalen. Jag tycker att det ofta blir för flottigt med friterade kakor. Dessutom så hade jag ingen lust att stå där över en gryta med kokhet olja och mjöl över hela köket, och svära över donuts som faller sönder och bränna mig på oljan. Så mycket lättare då att bara skjutsa in dem i ugnen när de är utbakade. Jag provade att baka dem med dinkelmjöl och lite grahamsmjöl också, och de är fortfarande fluffiga och mjuka. Dessutom bytte jag ut lite av sockret i degen mot rivet äpple. Äpplet gav tyvärr inte så mycket smak, men jag tror de bidrar till att lite naturlig sötma och att de blir saftiga.

Jag bakade ut mina donuts genom att stansa ut en ring med ett stort och ett lite mindre runt mått. Det går säkert lika bra att rulla ut längder som man formar till cirklar. Tänk på att göra hållet ganska stort, då det krymper under jäsning och gräddning.

jag sparade några av hålen och bakade ut, de blev goda små mumsbitar. De skulle säkert fungera bra som minisemlor, bakelser med chokladkräm eller grädde och bär emellan när man tröttnar på socker och kanel (som om det skulle hända!). Att ringa chokladkräm eller nötkräm, typ den här, över donutsen är säkert oemotståndligt gott det med.

bakade donuts deg

Dinkeldonuts med äpple

ca 15 donuts

25 gram jäst

6 dl ljust dinkelmjöl

1 dl grahamsmjöl

1,5 dl mjölk

75 gram smör

1 ägg

1/2 dl socker

1 dl rivet äpple

1 krm salt

1 krm kardemumma

 

Smält smör, kanel och strösocker till topping

Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i mjölken. Tillsätt socker, salt, smör i kuber, rivet äpple och ägg och blanda. Tillsätt mjöl lite i taget. Bearbeta degen tills det blir en smidig vetedeg, gärna i maskin.

Täck över degen och jäs i ca 1 timme.

Baka ut degen med lite mjöl tills den är smidig och går att kavla. kavla ut en platta som är några centimeter tjock och stansa ut cirklar, alternativt rulla cirklar av degen.

Lägg på en plåt med bakplåtspapper och jäs i 45 min-1 timme.

Sätt ugnen på 200 grader. Grädda i 6-8 minuter tills donutsen fått färg. Passa så att de inte blir övergräddade. Doppa dem i smält smör och kanelsocker direkt efter gräddning. Ät helst varma.

bakade donuts 2

3 responses to “Dinkeldonuts med äpple

Kommentera

