Havrepannkakor med kryddiga äpplen

havrepannkakor med äpple

Pannkakor är bland det bästa som finns när en vill ha ett snabbt mellanmål, för helgfrukosten eller en lättare lunch!

Jag tycker om att experimentera med mina och göra dem lite mer nyttiga genom att byta ut en del av det vita mjölet mot grahamsmjöl eller rågmjöl. Här har havreflingor fått hoppa med ner i smeten för lite knaprighet och extra fiber. Under en period när jag inte åt så mycket ägg så brukade jag göra pannkakor bara på mjölk, mjöl och salt. Med te x havre- eller sojamjölk istället för komjölk blir pannkakorna helt veganska. Det blir inte lika fluffigt, men smakar bra det med. Lite bakpulver i smeten ger en tjockare, amerikansk version av pannkakor för den som gillar det.

Den här gången blev det en snabbkokt äppelkompott till pannkakorna, av skivade och skalade äpplen som jag har kvar i frysen från besöket på Glorias Äppelgård i höstas. Det är underbart att kunna ta fram en näve när jag vill och känna den där syrligt söta smaken som för en tillbaka till sensommaren.

Jag strödde kokosflagor och ringlade lite lönnsirap över mina pannkakor. En klick flytande honung och rostade hackade hasselnötter kan nog också passa bra. Jag lyxade till det några skivor brieost på toppen också, eftersom vi har en stor bit hemma som behöver ätas upp.

Det här är ett recept på ganska få pannkakor eftersom jag bara skulle göra dem till en person idag. Men det är bara att dubbla hur många gånger om som helst!

havrepannkakor 2

Havrepannkakor med kryddiga äpplen

ca 4 pannkakor

2 dl mjölk

1 dl vetemjöl

1/2 dl havregryn

1 ekologiskt ägg

1 nypa salt

Blanda ihop mjöl, salt och havregryn. Rör ner mjölken och ägget och vispa ihop allting. Stek tunna pannkakor i en bra stekpanna.

Äppelkompott:

1 äpple

1/2 tsk kanel

1/2 tsk kardemumma

1/2 dl vatten

Andra kryddor efter smak

Skala äpplet och skär det i ganska små bitar. Blanda äpple, vatten och kryddor i en kastrull och koka upp. Sjud i ca 15 minuter, tills äppelbitarna  har blivit helt mjuka och det mesta av vattnet har kokat in. Ju längre det får sjuda desdå mer tar äpplet upp kryddorna.

Bred ut över pannkakorna, rulla ihop och ät!

2 responses to “Havrepannkakor med kryddiga äpplen

    • Ja det blir gott! Jag tycker att havremjölk funkar minst lika bra i pannkakor. Lantbrödsmjöl har jag aldrig provat. Blir det lite grövre? Det låter gott i alla fall : ) Ha det bra du med!

Kommentera

