Mandel- och mockamarängsmörkräm

mandel-och mockamarängsmörkräm

Det har varit lite dött här på bloggen på sistone. Jag har inte så mycket att skylla på förutom den stora vårvintertröttheten. Och kanske en liten svacka i matbesattheten, om det nu är ok att ha sådana som matbloggare.

Men nu spirar det och både ute och inne, i mitt fönster har vetegräset som jag petat ner i lite jord växt några millimeter varje gång jag tittar på det. Mer om det i ett senare inlägg. Så då borde det väl börja spira när det gäller att komma på nya roliga våriga maträtter snart också!

Fram tills dess får ni hålla till godo men en ganska så kopierad men ack så god marängsmörkräm med mandlar och kaffe. Inspiration har jag hämtat både härifrån och från recepet på chokladtårta med dulce de leche och marängsmörkräm hos Made by Mary. Jag hade läst någonstans att det är gott att ha valnötter i krämen, men dem råkade jag bränna under rostningen så det fick bli mandlar. Det gav en riktigt god nötig smak och lite knaprig känsla det också. Hon är en riktig hejare på marängsmörkräm den där Mary, så jag följde hennes instruktioner rakt av. Det går säkert bra att titta på vilket som helst av hennes smörkrämsrecept för att förstå hur det går till. Marängsmörkräm är lite meckigt, men det som är bra är att även om det inte blir så fluffigt och fint som det står att det ska bli när den tillagas så blir den nästan alltid sammetslen och mjuk och helt underbar när den är färdig.

Den här marängsmörkrämen kan bres på tårtor, användas till att toppa muffins med eller bara slickas upp med ett hungrigt finger. Jag hade några muffins i frysen, så jag passade på att prova min cupcakeplunger som jag fick i julklapp. Den fungerade finfint, men det blev farligt när det plötsligt var stora hål i muffinsarna som gick att fylla med ännu mer smörkräm. Åh, och jag kom precis på att den säkert fungerar fantastiskt som fyllning i biskvier också!

gula tulpaner

Ungefär det här hade jag i min mandel och mockamarängsmörkräm:

1 handfull mandlar

1 msk lönnsirap

1 msk kokt kaffe

100 gram smör

1 dl socker

2 äggvitor

Rosta mandlarna lätt i 175 graders värme. Mixa dem fint i matberedare. Häll i sirap och kaffe och mixa några sekunder till. Följ instruktionerna på marängsmörkräm hos Made by Mary. Häll i mandel- och kaffeblandningen sist och vispa krämen slät. Bred över eller fyll valfri tårta eller muffins med krämen. Mumsa!

mandel-och mockamarängsmörkräm 2

muffinsplunger

2 responses to “Mandel- och mockamarängsmörkräm

  1. Vilka skarpa bilder Paula. Det märks att det nya objektivet är bättre än det gamla. Idag ska jag göra dina havrepannkakor. Vi ses på fredag Pappa

Kommentera

