Supernyttig morotsmarmelad

morotsmarmelad med kex och brie

Jag har försökt påminna mig själv om att äta mer morötter den här vintern, på lite fler roliga sätt. Den glatt orangea men ändå lite alldagliga rotsaken innehåller ju massa nyttigheter och med sin sötfriska smak passar den till så mycket. De är goda rårivna med en skvätt citronsaft, skivade i grytor och gratänger, i pastasåsen, i kakor och till och med i marmelader. Och så är det billigt. Det var när jag läste om att morötter innehåller d-vitamin och karoten som jag verkligen fick upp ögonen. Allt som kan göra oss piggare och mindre glåmiga och som inte är fisk eller dyra kosttillskott är värt att satsa extra på den här årstiden. Men det tar inte slut där, morötter är även fulla av c-vitamin, antidoxianter, järn, fibrer, kalcium och zink. De sägs motverka inflammationer och skydda tarmarna. Enligt gamla skrifter ska de till och med vara potenshöjande för män, intressant…

För ett tag sen provade jag att göra en morotsmarmelad med ingefära och valnötter som blev riktigt god. Morotsmarmelad ska tydligen vara vanligt i Iran och Afghanistan, och i den hemska men spännande boken jag läser just nu, Tusen strålade solar (efter alla andra, jag vet) äter de morotsmarmelad vid ett tillfälle. Min version blev inte riktigt lika kryddig som deras verkar vara, men den färska ingefäran ger en del sting. Jag utgick från ett recept på morotsmarmelad som fanns med i januarinumret av Buffé, men bytte ut stjärnanisen mot valnötter. Kontrasten mellan den mjuka söta marmeladen och de knapriga, lite bittra valnötterna gör det väldigt gott. Marmeladen passar lika bra på en skiva brieost eller getost som på rostad bröd med en massa smör.

morotsmarmelad uppifrån

Morotsmarmelad med ingefära och valnötter

(ca 1/2 liter marmelad)

250 gram morötter

1/2 citron

1/2 apelsin

2 msk riven färsk ingefära

2,5 dl vatten

2 dl strösocker eller syltsocker

ca 1 dl valnötter

Riv morötterna fint. Blanda morötter, vatten, ingefära och salt och rivet skal från apelsin och citron i en tjockbottnad kastrull. Koka i fem minuter. Tillsätt socker och rör om ordentligt. Koka tills marmeladen klarar marmeladprovet*, eller ca 45 minuter på svag värme. Rör ner grovhackade valnötter.

Häll upp på rena varma burkar, skölj dem gärna med kokande vatten först så att de blir ordentligt rena. Låt svalna och förvara i kylen.

Såhär roliga kan morötter bli när de får växa fritt och utan gifter:

rolig morot

Kommentera

