Hallonsylt och grönska

hallonsylt 001

Här kommer lite mer sött och fruktigt i väntan på att våren ska komma tillbaka. Tänk att hallon kan bli så jäkla gott när det får gosa ihop sig med socker. Det är ju gott som det är också, men kokat i socker och nån annan smaksättning så blir det oemotståndligt.

Receptet kommer från boken Sylta, safta och lägg in av Tareq Taylor så det kan jag inte ta åt mig äran för. Fast jag hade myntasocker istället för färska blad som det står i receptet. De ger inte så mycket smak men en intressant hint. Hemmagjord sylt är garanterat e-nummerfri och så lätt att göra att du knappt fattar det själv. Sen har du massa god sylt att klicka på pannkakorna, bre på rostade mackan, göra syltkakor på eller ha som fyllning i en tårta.

Jag äger fortfarande ingen kökstermometer, så jag stör mig lite på recept som bara anger temperatur. Koka till 105 grader står det i receptet. Men det brukar funka bra att göra det gamla hederliga marmeladtricket, att hålla upp en klick sylt/marmelad på en tallrik och dra en sked igenom. Om spåret stannar kvar istället för att flyta ihop är det klart.

Sylt, marmelader och inläggningar är perfekta presenter att ha med om du ska gå bort. Pimpa till burken med någon fin ettikett, eller dekorera med mönstrat papper eller tyg så ser det ut som att den kommer direkt från hembygdsmarknaden!

hallonsylt 2

Hallonsylt med mynta
ca 3 dl sylt

250 gram hallon, gärna tinade om de varit frysta.

200 gram strösocker eller syltsocker+ ca 2 msk torkad mynta eller mer

saften av en citron

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning. Koka på låg värme tills sylten har 105 grader, eller tills det går att göra marmeladprovet. Det tog ca 20 minuter för mig.

Skölj glasburkar i varmt, gärna kokande vatten. Torka dem och häll upp sylten. Låt svalna och skruva på locket.

hallonsylt med vetegräs

Grönskan på bilderna är mitt egensådda vetegräs som har blivit så högt och ståtligt. Ni får vänta lite på recept om det för jag har inte grejerna hemma som jag vill ha i just nu. Och i helgen ska vi till Stockholm för hotellhelg med familjen. Det ska bli jättemysigt, jag hittas nog säkrast vid frukostbuffén.

 

 

 

Kommentera

