Kvinnliga matförebilder

kokböcker

Idag är det internationella kvinnodagen, och precis som många har poängterat på facebook och i andra sammanhang handlar den här dagen inte om att säga ”grattis till att du är kvinna”, ge blommor eller en extra klapp på axeln. Kvinnodagen finns för att vi ska bli påminda om att samhället fortfarande inte är jämställt. Här hemma och på många andra håll i världen förtycks, förminskas och begränsas många endast för att de är födda som kvinnor. Det blir då nästan en förminskning i sig att ge en tårta och säga grattis till att du håller ut.

För mig handlar kvinnodagen mycket om att peppa och stärka andra kvinnor, och jag vill därför lyfta fram några inom matvärlden som är mina förebilder och som jag alltid hittar inspiration hos och blir glad av. Trots att matlagning har varit en traditionellt kvinnlig syssla typ jämt så har det ändå länge varit männen som regerat på den allmänna matarenan. De flesta världskända kockarna är män och tittar man på till exempel kockmästerksap så känner det som att vi skulle kunna befinna oss på stenåldern när det kommer till könsfördelning. Manliga kockar, så som Mannerström och Moberg verkar snabbt få hjältestatus, medan Tina Nordberg får nöja sig med att bli kallad Mat-Tina och Leila Lindblom ses som någon mysig hemmabakare. Det är inget sämre i sig, men det blir på en annan nivå.

Först ut är så klart Anna Bergenströn, och även hennes dotter Fanny Bergenström som fotat alla fina bilder i de senaste böckerna. Jag har vuxit upp med hennes klassiker Rotation i köket och Annas mat och skattar mina tummade och slitna ärvda ex lika högt som deras nyare böcker som Under valnötsträdet. Hennes känsla för enkla råvaror som skapar de perfekta smakkombinationerna slår aldrig fel och hon plockar på ett bra sätt in smaker från andra delar av världen in i det svenska köket.

En annan stor kock som jag verkligen börjat hitta inspiration hos på senare år är Karin Fransson. Hennes bok Karin Franssons sju årstider är en sån lycka att bläddra igenom. Trots att den känns lyxig och gourmeig så är recepten egentligen ganska enkla och hon hittar alltid någon rolig twist på våra svenska råvaror och kryddor. Ibland önskar jag att jag fick vara hon, och gå där bland mina örter och grönsaker på Öland och fundera på vad jag ska bjuda mina restauranggäster på härnäst.

Mia Öhrn är också en stor förebild. Hon verkar så trevlig och nere på jorden, och bakar och fixar så att kreativiteten bubblar fram i huvet på en. Hennes bok Mitt egna kafé är en av de första kokböckerna jag köpte som vuxen, när jag drömde om att en dag ha mitt alledeles egna ställe där jag bakar och lagar mat. Boken fick det att kännas som det var möjligt och dessutom så innehåller den en massa goda recept som jag ofta går tillbaka till.

I dagens samhälle går det ju inte att prata om matförebilder utan att ta upp någon bloggare såklart. Det finns massa duktiga brudar där ute, är det någonstans kvinnor dominerar så är det när det kommer till matbloggande. Det är svårt att bara välja ut en, men någon som verkligen inspirerar mig är Karoline på Det gröna skafferiet. Hon skriver om mat så att det känns kul och lätt, har en miljömedvetenhet och är kreativ när det gäller att komma på nya grejer. Och hon fotar och stylar sådär naturligt snyggt som jag drömmer om att kunna göra.

kvinnobullar 007

Förra året bakade jag kvinnobullar till kvinnodagen, receptet finns på mina gamla blogg De andra bullarna.

 

 

2 responses to “Kvinnliga matförebilder

  1. Åh, jag hade missat att läsa det här inlägget, men så glad jag blev nu när jag läste det och fick se mitt egna namn där bland matbrudarna!:)) Så kul att jag höra att du inspireras av mina köksäventyr! Vi ses imorgon på matbloggsträffen!

Kommentera

