Vetegräsodling och energismootie

vetegräs och smootie

Äntligen dags för lite vetegrästips här! Jag gillar tanken på superfoods, och tror att mat kan göra oss piggare och friskare på många sätt. Däremot är jag inte så förtjust i att många av den så kallade supermaten är så dyr och säljs i små förpackningar på exklusiva hälsokostaffärer. En sån grej är vetegräspulver, som sägs ge oss energi och stärka immunförsvaret. Ja gärna så här i vårvinterns grådassighet tänkte jag och började fundera på om jag inte kunde fixa det själv. Jag läste om att grodda vete någonstans, och tänkte att det ju borde vara samma sak som vetegräs.

Efter lite googlande hade jag lärt mig att det ska gå bra att så hela vetekorn som först har groddats i några dagar. Sagt och gjort, jag köpte ekologiskt vete, hällde upp ca 1 dl i en glasburk och la i blöt över natten. Dagen därpå satte jag över ett tunt tyg (en silduk) och så sköljde jag kornen genom det morgon och kväll i två dagar. Därefter hade det vuxit ut vita små groddar på nästan alla kornen, som jag petade ner med grodden nedåt  i plastaskar som jag fyllt med jord. Efter ett tips från Karoline på Det gröna skafferiet så använde jag askar från tomater och andra grönsaker, det funkar hur bra som helst. Kom ihåg att sticka några hål i botten bara om det inte redan finns, så att överblivet vatten kan rinna ut.

Två dagar efter planteringen såg min lilla odling ut såhär:

vetegräs 002

Efter två dagar igen så hade så här mycket kommit upp:

vetegräs 011

Och ytterligare två dagar senare såg det ut såhär i askarna:

vetegräs 012

Snacka om att växa så att det knakar! När jag smakade på ett strå exploderade det av klorofyll i munnen och det smakade precis som nyutslagen vår eller nyklippt gräs en sommardag. Jag tyckte att jag fick energi bara av det lilla bladet.

Jag lät det växa någon dag till, och sedan klippte jag av gräset ungefär 2 cm från rötterna. En liten bunt av gräset gjorde jag en smootie av och resten bredde jag ut i en form för att torka. Jag är nyfiken på om det går att torka gräset själv och smula till pulver, vilket är den form av vetegräs som oftast säljs i hälsokostbutikerna.

Smootien blev underbart pastelligt vårgrön, smakade lika grönt och engergifullt som det där lilla grässtråt och kändes som en bra start på dagen. Om jag blir piggare och friskare av mitt hemmaodlade gräs återstå att se.

Smootie med vetegräs och avokado

1 banan

2 dl havremjölk

1/2 avokado

1 liten bit färsk ingefära

1 liten bunt färskt vetegräs (ca 10-12 strån) eller 1/2 msk vetegräspulver

saft från 1/2 lime eller lite citronjuice

Blanda banan, avokado, mjölk, riven ingefära och vetegräs i en matberedare eller mixer. Mixa tills allt är mosat och slätt. Smaka av med lime-eller citronjuice. Drick till frukost eller innan träning.

vetegräs under torkning

2 responses to “Vetegräsodling och energismootie

Kommentera

