Färgglada pappersägg till påskriset

pappersägg på bord

Imorgon är det vårdagsjämning, vilket är svårt att tro med det vinterväder vi har. Men vår är det, och snart också påsk. Påsken är min favorithögtid. Det är mer prestigelöst än jul och midsommar. Bara en massa dagar att umgås på och äta påskgodis och god mat. Och det är en anledning att pyssla och fylla hemmet med kvistar och blommor, kitschiga kycklingar och färgglada dekorationer.

Jag har redan tjuvstartat med ett par söta pappersägg att hänga i påskriset. Det är inte mitt påhitt från början, jag har sett dem lite varstans på nätet. Bland annat finns det en länk på hos I gott sällskap. Jag fastnade för dem för att de verkade så lättgjorda och för att jag har en massa fint mönstrat papper hemma. Dock har jag ingen häftapparap som behövs för att häfta ihop dem, så jag sydde ihop äggen i mitten istället vilket funkade hur bra som helst. Då jag inte har tagit hem något påskris än fick de hänga i min wallsticker-gren på väggen så länge, tillsammans med ett gäng blommiga fåglar.

pappersägg på vägg

Det här behöver du för att göra äggen på mitt sätt:

Minst tre olika pappersark på minst 10×10 cm

1 kartongbit

lim

nål och tråd

pappersägg mall

1. Rita ut en äggform på kartongen som är runt 4 cm hög. Klipp ut ägget och använd som mall.

2. Klipp ut remsor i pappersarken som är minst lika breda och långa som ägget när de är vikta på mitten. Stryk på lim och vik på mitten. Rita ut ägget på arket och klipp ut innanför linjen. Gör två pappersägg till med samma eller ett annat mönster.

3. Lägg ihop de tre äggen och vik på mitten. Trä nålen och sy ett par stygn i mitten av äggen, där vikningen går. Lämna en ände längst upp på ägget där du börjar sy. Sy tillbaka på andra sidan, knyt ihop trådändarna längst upp.

4. Sprid ut de sex olika delarna så att de bildar ett runt ägg.

pappersägg på tidning

pappersägg klara

3 responses to “Färgglada pappersägg till påskriset

  1. Superfint! De är faktiskt finare att sy, ser ju lite mer arbetat ut, papprena är verkligen fina var har du hittat dem? Blev sugen på att ge bort några papper i påskpresent.. då kan man ju pyssla lite emellan mat och äggletande 🙂

Kommentera

