Hallon- och mangokaka och jordnötsfigurer

hallon-och mangokaka på tallrik

Här kommer två söta projekt att pyssla med på den långa fredagen. Jag måste städa också, men det hoppas jag är snabbt överstökat. Påsken är ju som gjord för att laga en massa mat, baka gott och sen äta upp allt det plus en massa godis tillsammans med människor du tycker om, så passa på att njut!

Efter allt äggfrossande igår så tänkte jag att det kan vara på sin plats med en garanterat äggfri, vegansk kaka. För ett tag sen gjorde jag muffins med hallon, mango och kokosolja som blev otroligt goda. Konsistensen blev dock ganska kompakt och kladdig och jag täntke att när jag provar göra den som en stor mjuk kaka så ska jag ta mindre kokosolja. Men även med en liten mängd så ger det en ganska saftig och kladdig kaka. Det behöver ju inte vara något dåligt, kakan blir lite som en ljus kladdkaka eller blondie. Den som ändå vill ha en fluffigare kaka, eller inte får tag på kokosolja (ta inte kokosfett!) kan byt ut det mot olja eller smör och istället blanda i lite kokosflingor i smeten eller strö formen med kokosflingor. Jag provåt den med grädde, men jag tror också att den är god med en syrlig mango- eller hallonsorbet.

Det fina med kokosoljan är att den ger en så kraftig och söt kokossmak, som passar väldigt bra till de syrliga hallonen och mangon. Allt blir som en solvarm, karibisk dröm på något sätt.

Hallon -och mangokaka med kokos

3 dl vetemjöl

1 dl socker

1 msk bakpulver

3 msk kokosolja

3/4 dl rapsolja eller 75 gram smält smör (ko-eller växtbaserat)

1 1/2 dl mjölk (ko -eller växtbaserad)

1 nypa salt

2 dl hallon

1/2 mango

Kokosflingor eller ströbröd till att strö formen

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Smält kokosoljan och blanda med oljan, eller smält smöret. Rör ner mjölken. Blanda ner smör-och mjölkblandningen med mjölet. Rör väl. Vänd ner hallon och tärnad mango försiktigt. Smöra och strö en form, gärna med hål i mitten. Grädda i mitten av ugnen 25.30 minuter tills kakan är fast hela vägen och har fått färg.

påskkaka och jordnötsfigurer 001

Jag är inte så förtjust i mandelmassa eller marsipan, men jag blev ändå sugen på att göra någon sorts påskfigurer att dekorera med i år. Så när jag hittade lite olika recept på påskgodis gjort av jordnötssmör började det surra i mitt huvud. Det borde gå att använda ett ganska fast jordnötssmör på samma sätt som marsipan?! Resultatet blev bra, men då jag gjorde eget jordnötssmör så blev nötterna kanske inte lika finmalda som de är i det smör man köper. Eller så skulle jag ha mixat dem längre. Det är samma sak här som i kakan, har man inte kokosolja går rapsolja bra. Har du redan ett ganska löst jordnötssmör behöver du kanske inte någon olja alls. Efter att massan stelnat i kylen lite så gick det bra att forma små figurer av den. Ser ni vad det är?

påskharar och kycklingar i jordnötssmör

Kycklingar, harar och ägg i jordnötssmör

2 dl osaltade jordnötter eller fast jordnöttssmör

1 msk kokosolja

2-3 msk strösocker eller kokossocker eller annat sötningsmedel för mindre söta figurer

1 nypa salt

Vetemjöl eller annat mjöl efter behov

Rosta jordnötterna på 175 grader tills de har fått gyllengul färg. Låt svalna och mixa dem sedan slätt i matberedare. Blanda ner smält kokosolja, socker och salt efter smak samtidigt som de mixas. Alternativt rör ihop jordnötssmör mer socker, salt och olja om det behövs. Om smeten är för lös spä den med vetemjöl eller t ex kokosmjöl.

Rör ihop till en fast deg. Låt vila i kylen i ca 30 minuter. Färga eventuellt bitar av degen med karamellfärg eller något annat. Jag använde några hallon för en rosa ton.

Forma små figurer som du vill eller rulla ägg. Det är säkert gott att doppa figurerna i choklad.

Kommentera

