Bland backar, kakor och vin i Lissabon

lissabon 058

Vi är tillbaka från vår lilla semester i Lissabon, och jag försöker vänja mig tillbaka till snålblåst, kala grenar och några plusgrader. Det var inte jättesoligt när vi var där, men runt 15 plus och allt var grönt och apelsinträden blommade.  Men jag ska inte gnälla, våren ska visst komma även till oss snart har jag hört.

Lissabon är en mysig stad, och gillar man färg och mönster lär man trivas. Många av husen har färgsprakande kakel i alla möjliga mönster eller är målade i knallrosa, ljusblått eller klargrönt. Vill du ha motion är Lissabon också ett bra resmål. Stan ligger utspridd på sju ”kullar” som snarare kan beskrivas som berg och det är riktigt branta backar man får klättra upp på för att komma till toppen. Men väl däruppe får du en rätt otrolig utsikt över havet och stan så det är ändå värt det.

lissabon 056

Men maten då? Det jag var mest exalterad över var alla bakverk. Det ligger ett bageri i varje gathörn i Lissabon, och det inget dåligt utbud av kakor som erbjuds. Nationalkakan är Pasteis de nata, en minipaj med krämig, citrussmakande fyllning som var jättegoda (jag tänkte provbaka dem och lägga ut receptet här om ett tag). Det mest kända stället att äta dem är på kaféet Pastel de Belem, men när vi var där ringlade kön flera meter ut på gatan så det kändes inte riktigt värt det. Det finns en massa annat gott att prova också. Små syltkakor, pajer med kokosfyllning, toscakakor, bakelser med vaniljkräm och så vidare. Jag hade nog kunnat leva på bara kakor hela resan.

lissabon 148

Ostar finns det också mycket gott av i Portugal. Jag var på en riktig matmarknad en morgon och köpte grönsaker och två små krämiga ostar, en gjord på komjölk och en med ko, get, och fårmjölk blandat.

lissabon 093lissabon 081

Som vegetarian eller vegan kan det vara lite av en utmaning att äta ute i Lissabon. De traditionella rätterna består av kött eller fisk och inte så mycket annat. Jag åt den klassiska baccalauen en gång (torsk som kan lagas på 365 olika sätt) eftersom jag ju äter fisk ibland. Men det finns en hel del vegetariska restauranger också. Min kompis tog med oss till The food temple, en mysig vegansk restaurang som drivs av en kanadensisk tjej som bara en dag bestämde sig för att åka till Lissabon och starta ett matställe. Här kan man få små plockrätter som polenta med svampsås, auberginepaj och olika sallader till bra priser.

lissabon 028

Annars är det ju drycken som är Portugals starka sida, och var det enda som verkligen var billigt jämfört med hemma egentligen. Att kunna dricka en liten öl eller ett glas vin för 9 kronor ute på ställen är vi ju inte bortskämda med direkt. Och då är det inga dåliga beska viner jag snackar om. Första kvällen hamnade vi på en vin- och fiskfestival, där man efter att ha köpt ett vinglas för 3 euro kunde få runt till de olika producenterna och smaka på olika viner. Jag fick prova muscatvin som är en av mina nya favoriter, och vi provade den inhemska körbärslikören Ginjinga, som traditionellt ska drickas ur små chokladkoppar. Hur gulligt är inte det! Öl serveras i regel i dricksglas, som kostar runt 1 euro styck. Ganska trevligt sätt att hålla ölen färsk kan jag tycka, men det blev också lättare att dricka mer när det kändes nästan som att dricka vatten. Den godaste ölen är Sarges, som finns både som ljus och mörk.

lissabon 002Ginjinga

Vi bodde två nätter hos en kompis till mig som jag lärt känna när hon gjorde praktik i Malmö, och tre nätter i en egen liten lägenhet som vi hyrde genom Air bnb. Det är en sajt där man kan hyra boende av privatpersoner under resan. Det funkade jättebra, lägenheten var mysig och värden var väldigt trevlig och mån om att vi skulle ha det bra. Det blir inga mer trista hotellrum för mig i framtiden!

Peter i vardagsrummet i "vår" lägenhet

Peter i vardagsrummet i ”vår” lägenhet

2 responses to “Bland backar, kakor och vin i Lissabon

  1. Det finns så otroligt goda pasteis de natas på det där caféet vid St Gertrud. Minns inte namnet, men det är lite franskt tror jag. Rekommenderas!

Kommentera

