Schackrutor med lakrits och choklad

lakrits och chokladschackrutor 013

Idag, eller möjligtvis igår (det är lite olika uppfattningar om det där) är det lakritsdagen. Jag tycker inte om lakrits själv, varken söt, salt eller mitt emellan. Jag vet, många skulle kalla mig konstig men så har det alltid varit och kommer antagligen alltid förbli. Men nu råkade jag ha lite lakritspulver hemma, sen vi fick en goodiebag med massa lakritprodukter från Ninas kök på matbloggsträffen hos oss. Jag hade tänkt baka något till vårloppisen i Folkets park som jag ska stå på imorgon, och bästa tillfället att baka med en ingrediens en inte gillar är väl när det bakade är till någon annan?

Så det fick bli ett par små schackrutor med lakrits och choklad. För degen har jag använt ett recept på brysselkex från en av mina ärvda receptanteckningsböcker som alltid brukar bli bra. Jag stötte lakritspulvret lite extra i mortel för att det skulle bli ordentligt finfördelat. Har du inte lakritspulver går det säkert bra att ta någon typ av hård lakrits, typ turkisk peppar och stötta dem till pulver.

lakrits och chokladschackrutor 016

Schackrutor med lakrits och choklad

ca 30 stycken

225 gram smör

2 kaffekoppar vetemjöl (ca 3 dl)

1/2 kaffekopp socker (ca 0,75 dl)

1 tsk lakritspulver (jag använde rålakritspulver från Johan Bülow)

1 msk kakao

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda rumstempererat smör, mjöl och socker tills det blir en smidig deg. Dela degen i två. Stöt lakrtisen till finns pulver och blanda ner den i den ena degen. Blanda ner kakaon i den andra degen. Rulla ut vare deg till två långa korvar, ca 1 cm i tjocklek. Lägg korvarna på så att de bildar ett rutmönster (brun på vit). Skär i några milimeter tjocka skivor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till kakorna lite. Grädda i mitten av ugnen i 6-8 minuter.

lakrits och chokladschackrutor 017Dessa tygsvalor är några av de grejer som jag ska sälja på marknaden.

Kommentera

