Veganska grillspett- Kaftastyle

kafta 003

Det soliga vädret i helgen lockade fram de första grillkvällarna och grilloset låg tungt i luften. Trotts att jag inte har ätit kött på så många år är det fortfarande en doft som kan få det att vattnas i munnen på mig. Jag började längta kanske inte efter en blodig biff, men knapriga vegobugare med en massa goda såser, grillad halloumi och matiga sallader.

I senaste numret av ICA`s Buffé finns det med ett recept på kafta; libanesiska grillspett, och jag blev sugen på att prova att göra en vegetarisk eller vegansk version av dem. Resultatet blev väldigt bra, kryddiga biffar med en lätt touch av mynta som jag la till i receptet. Prova att bjuda inbitna köttätare på dessa, jag lovar att de knappt kommer känna att de är helt vegetabiliska!

Till spetten gjorde jag en ljummen potatissallad med krossad potatis, gröna bönor, färsk spenat, avokado och rödkål som jag hällde en örtvinägrett över. Att mosa till potatisen lite innan en häller över dressingen är ett bra knep för att få den att suga upp allt gott gojs bättre och något jag alltid kommer göra i fortsättningen.

Jag stekte spetten i stekpannan eftersom det inte riktigt vad väder för att ta fram grillen igår kväll, och det gick bra det också. Som så ofta när jag gör biffar var det svårt att få dem stekta hela vägen igenom. Ett sätt kan vara att lägga in dem i ugnen på ca 200 grader eller grilleffekt en stund efter stekning. Men de smakar ju bra även om de inte är helt genomstekta och det är inte direkt någon risk att få salmonella av rå sojafärs. Känns smeten för lös rör ner mer mjöl eller något annat som binder.

Libanesiska grillspett- Kafta (veganska)

ca 10 spett

1 litet paket mörk sojafärs, te x märket Veggi (125 gram)

1 dl hackad färsk persilja

2 msk hackad färsk mynta

2 vitlöksklyftor

1 gul lök

1-2 dl sojamjöl, vetemjöl eller något annat som binder.

paprikakrydda, cayennepeppar, salt och peppar efter smak

Grillspett att trä färsen på

Förväll först färsen: Häll all färs i en bunke. Koka upp vatten och häll så att det täcker färsen. Låt stå i 1-3 minuter. Rör om och häll bort allt vatten. Pressa ut vattnet ordentligt genom en sil.

Hacka löken och rör ner i färsen. Pressa i vitlök och blanda ner persilja, mynta och kryddor. Blanda ner mjölet lite i taget tills det känns som att färsen har en bra konsistens. Prova att forma en klick färs runt ett grillspett. När den håller sig där har färsen en bra konsistens. Hetta upp olja i en stekpanna och stek spetten några i taget. Alternativt grilla på aluminiumfolie eller ett finmaskigt grillnät. Vänd på spetten ofta så att de inte fastnar och får en fin jämn yta.

Grädda eventuellt ytterligare i 200 grader i ugnen i 15-20 minuter.

Servera spetten med en ljummen potatissallad och kanske en klick hommus eller baba ganoush. Jag gjorde en enkel citronsås med yoghurt och majonnäs.

 

Kommentera

