”Himlen ler i vårens ljusa kvällar”

Bild lånad från Sydsvenskan

Bild lånad från Sydsvenskan

Valborg alltså. Det är nått speciellt med den här dagen. Våren är utan tvekan här och folk verkar fyllas av någon ny energi och frihetskänsla, oavsett om man ligger på en filt med ett gäng folköl, hoppar runt brasan eller äter middag med goda vänner. När jag var liten var valborg nästan min favorithögtid, om man nu kan kalla den det. Spänningen att åka till en brasa och få stanna uppe sent på kvällen. Det var mörkt och lite kyligt, men inte svinkallt som det varit på vintern. Spänningen när elden tog fart i brasan och den stickande doften av brända kvistar som spred sig i luften. Att springa med de andra barnen runt elden och peta lite, att få äta en halvljummen korv och kanske köpa en lott . Och när kören sjung om vintern som rasar så kändes det i hela kroppen. Vintern är över nu och det finns bara en oändligt lång sommar med ljus och värme och bad framför oss.

Nuförtiden springer jag inte runt och petar i elden, men det sticker fortfarande till i hjärtat när jag hör en valborgskör och jag finner mig gärna framför en brasa någon gång under kvällen. En god sojakorv får gärna slinka ner också, och några folköl. Sen är det en röd dag i högsta bemärkelse, och efter att ha demonstrerat för en mer rättvis värld kan man bara slappa på en filt i parken, kanske med årets första picknick. Är det som jag inbillar mig, eller är det nästan alltid fint väder på första maj?

Jag har inte tid att fixa nån speciell valborgs- eller första maj mat i år, men jag tänkte dela med mig av lite länkar från andra bloggar på mat som passar att laga till en ledig kväll och dag.

Har du tid, testa att göra de här veganska kycklingwrapsen från Vegankrubb. Perfekta att ta med ut på picknick i kväll eller imorgon.

Joy the baker skriver både roligt och tankeväckande, och lägger alltid upp recept som får snålvattnet att rinna till. De här muffinsen med cheddar och jalapeño låter också som perfekt ta-medmat.

Kanske har du turen att kunna lägga vantarna på årets första svenska rabarber. Prova då den här rabarberkompotten till pannkakor från London bakes.

Bakverk finns det ju hur mycket som helst att välja på. Till exempel de här söta veganska bärtartletterna med mandelfyllning och vaniljkräm från Bake my day.

Sist men inte minst måste det ju in ett korvtips såhär på grillkorvens högtidsdag. Johan på Gaashud har gjort ett gäng test av vegetarisk korv, här av en italiensk kryddig variant. Hade jag en god sojakorv hemma skulle jag göra en pastasallad på den med mycket grönsaker och senapsdressing. Nom Nom.

Kommentera

