Bär- och brievåfflor

brievåfflor och blomma

Våren har exploderat i Malmö de senaste dagarna, och varje gång jag går ut är jag förundrad över hur vackert det är med allt det gröna, hur gott det dofta och att ännu ett träd verkar ha fått blommor över natten. Jag kan nästan bli lite stressad den här tiden på året för att det man har längtat efter så länge äntligen har kommit och jag vill njuta av det varje sekund medan det varar. Men det som kommer efter, i form av riktig sommar, är ju inte så dåligt det heller.

Idag provade jag att göra våfflor med brieost och sylt. Jag har velat göra det sen jag såg ett recept på bloggen Damn Delicios för ett tag sen. Det lät bara som en så rolig grej att göra en varm macka med våfflor och sylt. Nu gjorde jag om receptet lite och gjorde mina egna våfflor som jag fyllde under gräddningen. Jag provade först att grädda en våffla lite lätt och sen lägga på ost och sylt och så mer smet och stänga locket. Det blev gott, men ganska kladdigt med smet och smält ost som rann ut ur järnet. Sen gjorde jag en variant där jag först gräddade två våfflor lätt och sedan la ost och sylt emellan och gräddade lite till. Den varianten är nog att rekommendera. Den som har ett smörgåsjärn kan såklart också använda det för att grädda de fyllda våfflorna. Jag kom nog också fram till att jag egentligen gillar brie mest när den är kall, men det var en rolig smakkombination med den sötsyrliga sylten.

Jag hade ägg i våffelsmeten för att få den lite mer mättande (våfflorna fick bli vår lunch) och det blev väl egentligen mer pannkakor i våffelformat. Inte så frasiga alltså, men goda ändå. Lite av vetemjölet byttes ut mot grahamsmjöl också, för att ge en illusion av att det hela var nyttigt. Det går bra att använda en färdig sylt eller koka ihop en snabbvariant av frysta bär som jag gjorde. Jag tog den färdiga ica-mixen med gojibär, havtorn, blåbär, björnbär mm. Till det serverade jag årets första nektariner som till min lycka var mjukmogna och saftiga. Lite syrliga fortfarande, men ändå underbart somriga.

rosa blomma

Jag kunde inte låta bli att plocka en kvist av de söta rosa blommor som träden på vår innegård är fulla av just nu. Jag vet inte vad det är för träd, det ser ut lite som körsbär med ger ingen frukt.

brievåfflor 004

Bär- och brievåfflor

2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

3 dl mjölk

1 ägg

ca 1/2 tsk salt

25 smält smör

Valfri köpt bärsylt eller egenkokad den här, te x den här

Brieost i skivor efter smak

Blanda mjöl, salt, smält smör och mjölk i en bunke. Vispa ner äggen. Värm ett våffeljärn och grädda våfflor enligt ett av de två alternativen ovan. Våfflorna är klara när de är gyllengula och osten har smält.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

