Rababerdipp och bakbokscirkel

knitting peace, rabarberdipp och bönburgare 014

För några dagar sedan var det min tur att få boken Sötebröd från Brunkebergs bageri av Heléna Johansson på posten. Jag är med i en kokbokscirkel ordnad av Johan på Matgeek. Två likadana böcker skickas runt bland folk som vill var med i cirkeln, vi är säkert närmare 100 stycken. Så får man ha boken i fyra dagar och baka en massa ur den och sedan skriva ner hur det var i en anteckningsbok som följer med. Väldigt roligt, inte minst att se vad andra har bakat och haft för synpunkter.

Sötebröd är tänkt som en grundbok i bageribakande skulle jag nog säga. Där finns alla de klassiska kondiskakorna, och nyskapande variationer på dem. Det är kul att se detaljerade recept på pariservåfflor, wienerbröd och biskvier. Men jag kommer nog alltid tycka mer om att slänga ihop en småkaka eller mjuk kaka på en halvtimme än att stå i flera timmar och kvala deg eller mäta varenda ingrediens noga.

boken sötebröd

Tre saker fick jag bakat i alla fall: Wienersnäcker med päron, havreflarn och kardemummaknutar. Jag ska inte gå på om hur jag höll på att få krupp av alla vikningar och vilningar som wienerdegen krävde, eller hur upprörd jag blev när det skulle vara mer än en hel burk vaniljsocker i fyllningen till kardemummaknutarna (jag tog tre teskedar och det räckte bra). Det känns som att författaren till boken ibland glömde bort att hemmabagare inte alltid har de obegränsade tekniska (min köksmaskin blev helt överhettad när den skulle knåda bulldegen i tjugo minuter) eller ekonomiska resurserna som professionella bagare har. Men det kändes kul att få prova på den verkligheten för några dagar, och goda kakor och bullar blev det ju.

wienersnäckor med päron

Några recept kom jag såklart inte ihåg att skriva av, så de kan jag inte dela med mig av. Ni får låna/köpa boken om ni är nyfikna.

Däremot vill jag dela med mig av rabarberdippen som jag gjorde igår. Det finns inget som säger att dipp bara går att äta med chips eller skurna grönsaker. Den kan mycket väl ätas med kakor! I den här dippen har jag blandat kryddig rabarberkompott med färskost och grekisk yoghurt. Det blir en syrlig men ändå söt och len dipp, som passade väldigt bra tillsammans med de spröda havreflarnen jag bakade. Man vill bara dippa och dippa och dippa. Gör den redan till den andra semifinalen i Eurovision imorgon!

Dippen passar även bra att ha som fyllning i tårtor eller på muffins. Och kompotten är en bra grund för andra rabarbergodsaker. Det kommer säkert dyka upp ett par här inom en snar framtid.

Kryddig rabarberdipp

ca 4 rabarberstjälkar, gärna med mycket rosa på

1 dl strösocker

1/2 tsk kanel

1/2 tsk malen kardemumma

1/2 tsk malen ingefära

1/2 paket naturell färskost

2 msk naturell grekisk yoghurt.

Skär rabarbern i bitar och blanda med sockret i en kastrull. Blanda ner kryddorna Koka upp och sjud på låg värme tills rabarbern är mjuk och det mesta av vätskan har kokat bort.

Låt svalna.

Blanda kompotten med färskost och yoghurt. Ät med dippade kakor, till exempel havreflarn, vaniljhjärtan eller vanliga bragokex.

6 responses to “Rababerdipp och bakbokscirkel

  1. Snälla snälla Paula. Kan du inte dela med dig utav wienersnäcks-receptet???????? Letat som en dåre på internet men hittar inget. Måste vara bland det godaste jag ätit.

    Kram!

    • Hej Sara, Jag har tyvärr inte skrivit ner receptet på wienersnäckorna så kan inte dela det : ( Men boken borde finnas på biblioteket så kolla där.

Kommentera

