Sommrig rödkålssallad

sommrig rödkålssallad 005

Hjälp, vart tar dagarna och veckorna vägen?! Jag har fått ganska mycket jobb plötsligt, och det känns som om all tid går åt till att jobba, planera jobb eller hålla reda på vad jag ska göra när. Det är trist att behöva sitta inne framför datorn när solen skiner, men jag får trösta mig med att tänka på pengarna jag tjänar och vad jag ska göra när det är lugnare, typ i juli nån gång. Så värst mycket mat hinner jag inte laga, och ännu mindre blogga om. Men jag har ändå fått tillbaka lite mer matinspiration,och i takt med att det blir varmare blir jag mer och mer sugen på att laga enkel, fräsch mat av goda råvaror. Inte krångla till det så mycket. Allt behöver ju inte vara superavancerat eller nyskapande som jag lägger upp här. Som den här kålsalladen till exempel, den är väldigt lättlagad och väldigt god. Passar bra till omelett, paj eller grillat eller när du bara vill göra en rätt lite mer mättande.

Rödkålssallad med tomat, avokado och basilika

1 bit finstrimlad rödkål

Några körsbärstomater eller goda andra tomater

1/2 avokado

1 bit nätmelon

Lite färsk basilika

Solrosfrön

Vinäger och olivolja

Strimla rödkålen fint, t ex med osthyvel. Skär tomaterna i bitar. Skär även melon och avokado i lagom stora kuber. Blanda alla grönsaker och strö över basilikablad. Rosta eventuellt solrosfröna i en torr stekpanna några minuter och låt svala. Häll över olja och vinäger efter smak. Smaka av med salt och peppar. Blanda väl.

sommrig rödkålssallad 002sommrig rödkålssallad 001

Kommentera

