Sojaburgare med äppeltsatziki

sojaburgare med äppeltsatziki

 

Jag har börjat äta GI-inspirerat, och jag måste säga att jag saknar bröd, pasta och andra snabba kolhyfrater mindre än vad jag trodde. Jag gillar GI-maten för att det inte är någon späkning, det går att äta sig mätt och jag behöver inte avstå från det jag tycker om mest, som goda ostar och såser ibland. Dessutom tycker jag att jag blir mätt på ett skönare sätt och det verkar som att min mage är mer i harmoni nu än när den matas med massa veteprodukter. Från början handlade det om att bli av med några kilo, det ska jag inte sticka under stol med, men nu känns det framför allt som en kul utmaning och som nått jag gör för att må bättre generellt. Jag brukar i och för sig gå ut hårt i såna här projekt och sen tappa inspirationen efter ett tag, men nu ska jag försöka hålla mig över sommaren. Sen kommer säkert nån  kaka och nått glas vin slinka ner (det har det redan gjort) men det är inte hela världen.

Det går att äta sig mätt på många sätt även utan snabba kolhydrater, och mycket av den mat man tror ska vara no-no går bra att äta bara genom att byta ut någon detalj. Som de här sojafärsbiffarna som jag åt i vitkålsblad. Hur bra som helst istället för tacos, tortilla eller hamburgerbröd. Den färska vitkålen är i säsong nu och verkligen god, inte inte alls lika stark och frän i smaken som annan vitkål.

Biffarna går att smaksätta på olika sätt, jag inspirerades av ett par biffar på Matrepubliken hade ingen sambal olek hemma så det fick bli en klick röd currypasta. Lätta att laga är de i vilket fall som helst. Jag har börjat att steka mina biffar i ugnen nästan jämt nu, det är så skönt att slippa stå vid spisen och passa dem och försöka vända vem utan att de går sönder.

Äppeltsatsiki var en oväntad hit. Jag läste om det i en GI-mat bilaga från nån kvällstidning (där jag hämtar mycket inspiration och gör om maten till vegetariska alternativ) men la till lite majonnäs vilket jag tror gjorde susen.

Sojaburgare

1 litet paket torkad sojafärs  (125 gram)

1 ägg

1 vårlök

2 vitlöksklyftor

1 tsk röd currypasta eller sambal olek

salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Förväll sojafärsen några minuter. Häll av vattnet och krama ur all vätska. Blanda färsen med hackad lök, pressad vitlök och övriga ingredienser. Forma färsen till biffar i valfri storlek. Pensla en ugnsform med olja och placera ut biffarna. Grädda i ca 20- 30 minuter, vänd biffarna efter halva tiden.

Äppeltsatsziki

1 dl grekisk/turkisk/rysk naturell yoghurt

1 tsk majonäs

1/2 äpple

1 liten eller 1/2 stor vitlöksklyfta

1 liten eller 1/2 vårlök

salt och peppar

Skär äpplet i små kuber. Hacka löken fint. Blanda ihop yoghurt och majonnäs. Blanda ner äpple, lök och pressad vitlök. Smaka av med salt och peppar.

Lägg i vitkålsblad och servera med äppelskivor och eventuellt en skiva parmesanost.

 

2 responses to “Sojaburgare med äppeltsatziki

  1. Äppelsatziki lät jättegott! Det ska jag pröva till nästa grill.
    Vad gäller snabba kolhydrater så äter jag även väldigt lite av de, man mår mycket bättre och får en mycket skönare mättnads känsla än efter man ätit en pastarätt. Dock blir ju allt tråkigt med förbud, så potatis och pasta och så slinker ju ner någon gång i månaden.

    Hälsningar
    Tilde

    • Ja det var riktigt gott! Nej förbud är aldrig bra, då blir man nästan som besatt av att få äta just det. Igår slank det ner några chips för att jag blev sugen, men det är ingen idé att ha dåligt samvete över det : ) Kul att du har hittat hit!
      Paula

Kommentera

