Grillmat utan grillat (nektarinsalsa)

nektarinsalsa1

Jag är en person som nog gillar tanken på att grilla, och alla tillbehör mer än själva grillmaten. Ofta är det så mycket att förbereda, med att fixa kol och ett bra galler, få fart på grillen, hindra maten från att ramla ner i glöden, få den genomvarm men inte bränd osv. Och så hinner det bli sent och man är skithungrig och det börjar bli kyligt innan det är färdiggrillat. Det har inte att göra med att det är svårt att grilla vegetariskt, det finns massa goda sojaburgare och grönsaker och ostar man kan grilla. Det är nog bara att det är en skill som jag inte riktigt behärskar. Just nu får nån annan gärna stå vid grillen för min del, även om jag önskar att jag var en sån där cool kvinna som utmanade mansdominansen som brukar råda där. En dag kanske.

Men allt som går att äta till grillat gillar jag som sagt, och det lagar jag gärna. Det mesta är så enkelt. Någon sallad som bara är att hacka ihop, lite röror och såser och några ostar så är det klart. Det kan fixas medan nån annan grillar, eller som häromdan, medan grönsaker rostas i ugnen. För det är inte alltid nödvändigt att ha en grill för att äta grillmat, ibland blir det lika bra att hålla sig inne och använda ugnen.

Något som kommer bli återkommande på mitt middagsbord i sommar är fruktsalsor. Det är så gott med det där söt-syrliga, lite starka och kryddiga tillsammans. Jag gjorde en på nektariner och det blev väldigt fräscht och gott. Kombinerat med rostad sötpotatis, morötter, paprika och aubergine, en grönsallad, stekt halloumi och yoghurt-vitlöksås blev det en god och mättande middag med grillfeeling.

Nektarinsalsa

1 nektarin

1/4 rödlök

1 liten bit röd chilipeppar

saften av 1/2 lime

några myntablad

1 tsk vinäger

1 tsk olivolja

salt och peppar

Hacka rödlöken. Skär nektarinen i små bitar. Hacka chili och myntablad. Blanda ihop allting. Rör ner vinäger, olivolja och limesaft och smaka av med salt och peppar. Låt gärna stå i någon timme.

nektarinsalsa 2

One response to “Grillmat utan grillat (nektarinsalsa)

  1. Pingback: Havremuffins med rabarber och kardemumma | Mitt lilla gröna·

Kommentera

