Havrepannkakor med fläderblommor

fläderpannkakor 007

Att flädersäsongen är här går knappast att missa, varken i verkligheten där de vita blomklasarna pryder vart och vartannat träd i stan, eller i cyberrymden där det kryllar av fläderrecept just nu. Och det är ju inte så konstigt, det är ju bland det godaste som finns och växer helt gratis och vilt i naturen!

Jag var ute på en fläderrunda häromdagen, vid Bulltofta som är en stor park i utkanten av Malmö där det växer både fläder, vinbär, körsbär, plommon, hallon och björnbär vilt. Det är som en jättestor allmän trädgård, det gäller bara att pricka in sitt besök efter att bär och frukt har mognat men innan någon annan hinner plocka av den. Fläder brukar det finnas av så att det räcker till alla dock. När vi kom dit möttes vi av ett stort fält fyllt av knallröda vallmoblommor, det var sagolikt vackert. Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men jag plockade med mig lite blommor hem att njuta av innan de sköra kronbladen trillade av.

Nu när jag försöker äta mindre socker så har jag funderat på vad jag kan göra med fläder som inte är så sött. En grej är fläderpannkakor, som är både väldigt enkelt och får en spännande smak av blommorna som strös rätt ner på pannkakorna under stekning. Många sätter helt enkelt en klase med blommor i pannkakan och klipper sen bort stjälken, men har provat det och tyckte inte att det var så kul att tugga på små stjälkar. Den här gången skakade och ryckte jag istället bort blommorna och det blev bättre.

En sats flädersaft blev det också, men med ganska mycket mindre socker än vad det stod i receptet. Vi får se när den är klar om den går att dricka eller är för sur.

Själva pannkakorna fick också en nyttigare sammansättning, med malda havregryn och bovetemjöl istället för vetemjöl. Det gav en god och lite nötig smak som passade bra ihop med den lätta smaken av fläder.

fläderpannkakor 001

Havrepannkakor med fläderblommor

2 dl havregryn

1 dl bovetemjöl

3 dl havremjölk

2 ägg

½ tsk bakpulver

1 nypa salt

Ca 6 fläderblomsklasar

 

Mal havregrynen till mjöl i matberedare. Blanda med bovetemjölet. Rör ner salt, bakpulver och mjölk. Rör slutligen ner äggen till en jämn smet. Låt gärna stå och dra i en halvtimme.

Skaka av och skölj fläderblommorna. Smält smör i en stekpanna och häll upp stora eller små pannkakor i pannan. Strö över fläderblommor genom att rycka eller skaka dem från klasarna. Stek pannkakorna på båda sidor. Servera med färska jordgubbar och yoghurt eller grädde.

valmo och reportage 046fläderpannkakor 008

2 responses to “Havrepannkakor med fläderblommor

  1. Havrepannkakor har jag aldrig provat, trots att jag är tokig i just pannkakor och har testat en massa olika sorter. Spännande med fläderblommor i, blir det mycket blomsmak på pannkakorna? Jag har faktiskt aldrig plockat fläder, antagligen för att jag hört att det finns falsk fläder och är rädd att ta fel…

    • Det blir inte så mycket blomsmak, man känner det mer som en spännande hint. Det är ganska ovanligt med falsk fläder som jag har förstått det, men såklart bra att vara försiktig. Jag har lärt mig knepet att om de bruna torra kvistarna är vita och liksom ”skumfyllda” rakt igenom så är det äkta fläder.

Kommentera

