balkongodling och jordgubbssallad

jordgubbssallad 2 En bra sak med det här trista sommarvädret antar jag är att min lilla balkongodling verkar frodas. Utan en massa solsken så  blir det inte  så överjordiskt hett på balkongen och jorden torkar inte ut lika fort. I år har jag inte heller gått ut så hårt, utan har bara satt bönor i en balkonglåda och lite örter på en hylla. Och så pumpaplantan som jag fick som liten planta i födelsedagspresent i april och som nu håller på att ta över balkongen! Jag hade tänkt mig att vinplantan som står i samma kruka skulle växa sig stor och klättra sådär sydeuropeiskt på balkongräcket, men det verkar snarare vara pumpan som vill det. Det ska bli spännande att se om det blir några pumpor att skörda framåt sensommaren.

Än så länge har jag kunnat skörda basilika, persilja och fyra bönor. Ingen jätteavkastning, men det räckte till att piffa till en grönsallad med jordgubbar. Jag tycker om att blanda sommarens frukter och bär i maten, och precis som nektariner, hallon, melon eller björnbär så passar jordgubbar fint i sallader.  Här parade jag ihop dem med en lite salt getost, vilket blev gott tillsammans. I dressingen hällde jag en sked fläderblomssaft som stod och blev klar i kylen. Det gav verkligen den extra lilla knuffen för salladen. Har man färdig flädervinäger går det såklart bra att ta det

Jordgubbssalladen får bli mitt bidrag till månadens råvara på Det gröna skafferiet, som i juni är en valfri grönsak ur den egna skörden.

Jordgubbssallad med getost, basilika och fläderdressing

Några nävar blandade valfria salladsblad

ca 10 jordgubbar

några bitar getost (jag tog Petit chevre douxs, som har lite av en färskostkonsistens)

1 näve gröna bönor

lite rostade, lättsaltade pumpakärnor

några kvistar färsk basilika

Dressing:

1 msk rödvinsvinäger

1 msk olivolja

1/2 msk koncentrerad fläderblomssaft

Salt och peppar

Halvera jordgubbarna och skär getosten i lagom stora bitar. Koka bönorna lätt tills de är mjuka. Låt svalna. Hacka basilikabladen.  Rosta pumpafröna i en torrstekpanna med lite salt. Blanda sallad, jordgubbar, getost, basilika och bönor i en skål. Blanda ingredienserna  till dressingen och häll den över salladen. Blanda runt väl. Strö över pumpakärnorna

gröna bönor på balkongen

Bönorna har en spalje att luta sig mot, och blir stöttade av band. Det verkar de gilla. Nedanför kryddhyllan där band skyddar krukorna från att blåsa ner. Hyllan har jag satt fast med stark tråd i balkongräcket. Den röd-rosa vaxduken blev ett bra insynsskydd, och matchar med fällstolen jag målat rosa och den fina dynan jag hittat på Erikshjälpen. Nu får det ta och bli fint väder så att det går att sitta här ute också!

kryddhylla på balkongenpumpaplanta

3 responses to “balkongodling och jordgubbssallad

    • Tack : ) Krasse är också fint. Jag har planterat det i en annan balkonglåda, men bara två frön har kommit upp och de växer långsamt. Kan vara att de får för mycket vatten med allt regnande.

  1. Pingback: Vår juniskörd | Det gröna skafferiet·

Kommentera

