Minivimplar och stödkakor

kakvimplar 012

Sommaren har äntligen kommit till Malmö på riktigt, och i helgen har jag hunnit göra typiskt somriga saker som att ligga på kallbadhuset Kallis två gånger, sitta på uteservering långt in på natten, sjunga allsång i Pildammsparken och grillat på innergården. Inte illa pinkat om jag får säga det själv. Och så har jag lekt kafé och sålt fika till stöd för föreningen Mittpunkten på deras stödgala i Folkets Park i fredags. Jag och Alexandra från bloggen I gott sällskap hade anmält oss att baka, och fick ett eget litet bord där vi radade upp småkakor, blåbärsmuffins, ”hälsokakor”, grönsaksmuffins och jordgubbs- och fläderpaj. Det var en mysig eftermiddag med fina människor och strykande åtgång på kakorna.

kakvimplar 007

Inför galan hade jag gjort ett gäng små pappersvimplar som jag stack ner i muffinsen. Den här typen av vimplar finns att köpa på trendiga heminredningsbutiker, men är superlätta att göra själv. Det här är allt du behöver:

– Några pappersark i valfri färg eller mönster (på TGR finns det i fina mönster)

– Sax eller en papperskniv

– L;imstift

– Tandpetare, eller grillspett för längre vimplar

Skär ut en remsa i ett av arken, som är lika bred som du vill att vimplen ska vara bred.

Vik pappersremsan till en dragspelsform, så att den är ca 6 lager papper, eller mer om vi vill ha fler vimplar av samma papper.

Tänk att vimpel ska vara dubbel när den är urklippt, så utgå från den övre änden där den vikta kanten är, och skär eller klipp snett nedåt mot mitten på båda sidor så att det bildar en lite avlång trekant. Vik upp varje vimpel åt rätt håll.

Stryck med limstiftet på baksidan av pappret. Ta fram en tandpetare och sätt vimpeln runt ena änden. Tryck till och se till att pappret kommer kant i kant och är slätt. Låt låt torka.

Det är rätt svårt att förklara hur man ska göra, men jag tror att ni fattar. Annars förklarar bilderna här under bättre:

kakvimplar 008

kakvimplar 009

Vimplarna blir en fin dekoration i muffins, på tårtor eller i snittar, eller en rolig hemgjord present till någon som gillar att baka.

Nu lite fler bilder från kakbordet på stödgalan:

kakvimplar 016kakvimplar 019kakvimplar 026

Till sist den glada  (sådär va) bagaren jag själv.

4 responses to “Minivimplar och stödkakor

  1. Hej Paula!
    Är du fortfarande intresserad av en kombuchascoby? Jag har i varje fall extra just nu, så hör av dig om du vill ha så kan vi mötas upp och överräcka 🙂
    Ha det gott!

    • Hej,
      Kul att du frågar, och att du kommer ihåg att jag var intresserad! Tyvärr får jag nog tacka nej, då jag har fullt upp med jobb de närmaste veckorna och inte tid för nya matprojekt som tar lite tid : ( Jag skulle antagligen bara glömma bort den och så går det till spillo. Det vore spännande att prova framåt hösten om erbjudandet kvarstår då : )

Kommentera

